Puheenaihe

Mediatalo Keskisuomalaisen liikevaihto ja tulos laskivat

Viime vuosina voimakkaasti laajentuneen konsernin liikevaihdosta viidennes tulee nykyisin Keski-Suomesta. Tämä kertoo laajentumisen tahdista.

Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Taina Ristikivi

Keskisuomalainen Oyj:n liikevaihto ja tulos heikkenivät vuoden ensimmäisellä puoliskolla edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Liikevaihto laski 7,5 prosenttia, 83,5 miljoonaan euroon, ja liikevoitto 43,6 prosenttia, 4,3 miljoonaan euroon.

Toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan heikentymiseen vaikutti keskeisesti mediamainonnan, erityisesti sanomalehtimainonnan, lasku.

Konsernin mediamyynnin tuottojen lasku oli samalla tasolla kuin keskimääräinen sanomalehtimainonnan lasku. Kumpikin väheni 12 prosenttia.

Keskisuomalainen Oyj:n liikevaihdosta mainonta on tuotevalikoimasta johtuen muita mediataloja merkittävämmässä roolissa. Konserni on Suomen johtava kaupunkilehtien kustantaja, ja niiden tuotot muodostuvat pelkästään mainostuotoista.

– Mainosmyynnin laskun takia yhtiö on tehostanut mediamyyntiään ja tulee edelleen tehostamaan sitä. Uskomme, että vahva panostus uusiin tuotteisiin sekä toiminnan tehostaminen parantavat suoriutumistamme tulevaisuudessa, Kangaskorpi kertoo.

Hänen mukaansa tulos heikkeni osaksi siksi, että viime vuonna konsernilla oli poikkeuksellisen paljon satunnaisia eriä, joita kertyi esimerkiksi kiinteistöjen myynnistä ja kuntavaalien mainonnasta.

Erityisesti digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kysyntä kasvoi vahvasti.

Kangaskorpi korostaa, että yhtiön liiketoiminta oli kannattavaa ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja tuotteiden haluttavuus pysyi vakaalla tasolla. Erityisesti digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kysyntä kasvoi vahvasti.

Konsernin "Yhdessä uudistuen" -strategian läpivieminen jatkuu. Kangaskorpi uskoo uuden strategian mukaisen liiketoiminnan parantavan yhtiön suoriutumista.

– Yhtiön tulostaso, vahva omavaraisuus sekä hyvä kannattavuus mahdollistavat suunnitelmien mukaisen yhtiön kehittämisen. Yhtiö pyrkii edelleen myös yritysostoilla kasvattamaan liiketoimintaansa. Perinteisen median osalta kasvun luominen ilman yritysostoja ei ole mahdollista.

Keskisuomalainen Oyj jatkaa vahvan taseensa hyödyntämistä erityisesti kiinteistöliiketoiminnalla.

– Yhtiön omistamien kiinteistöjen käytön tehostamista jatketaan systemaattisesti. Olemme tiivistäneet omaa tilankäyttöämme ja samalla vuokranneet ulos omasta liiketoiminnasta vapautuneita tiloja.

Yhtiö arvoi tämän vuoden liikevaihdon ja operatiivisen liikevoiton laskevan hieman vuoden 2017 tasosta.

Mediatalo Keskisuomalainen julkaisee yhteensä yli 60:tä lehteä ja digitaalista mediaa. Viime vuosina voimakkaasti laajentuneen konsernin liikevaihdosta noin viidennes tulee nykyisin Keski-Suomesta.

Keskisuomalainen julkaisee kuutta seitsenpäiväistä lehteä, kolmea kuusipäiväistä lehteä ja yhtä viisipäiväistä lehteä, 18 paikallislehteä sekä 27 kaupunkilehteä.

Konsernin aikakauslehtiryhmään kuuluvat ammattilehdet Aromi, Shaker ja Evento. Näiden lisäksi aikakauslehtiä kustantavalla Omnipress Oy:llä on sopimusperusteisesti tuotettavanaan noin 20 asiakas- ja sidosryhmälehteä. Konsernin aikakauslehtiryhmään kuuluu myös Autoliiton julkaisema Moottori-lehti.

Tarjontaan kuuluvat myös painopalvelut, markkinatutkimuspalvelut, digitaalinen ulkomainonta, markkinointiviestintäpalvelut, ilmoitusvalmistuspalvelut ja jakelupalvelut sekä radioliiketoiminta.

Konserni on muutaman vuoden sisällä tehnyt useita yrityskauppoja. Jyväskylästä johdettu pörssiyhtiö osti kesäkuussa tutkimusyhtiö IRO­Research Oy:n koko osakekannan.

Tämän lisäksi Keskisuomalainen solmi aiesopimuksen linja-autoihin digitaalisia media-alustoja rakentavan Neonmedia Oy:n enemmistö-omistuksen hankkimisesta. Lisäksi Keskisuomalainen on ilmoittanut hakevansa radiotoimilupia lähinnä yhtiön vahvoille markkina-alueille.

– Kaikella tällä pyrimme vähentämään riippuvaisuuttamme printtimainonnasta, Kangaskorpi sanoo.

Uutta liiketoimintaa tutkimusyhtiöstä ja linja-autojen digitaalisista media-aluistoista.

Keskisuomalainen Oyj kertoi keskiviikkona myös, että konsernin kaupallisen johtajan tehtävä organisoidaan uudelleen.

Kaupallisena johtajana toiminut Jaakko Lintunen jää pois kaupallisen johtajan tehtävästä 31.8.2018 alkaen. Samalla Lintunen jää pois Keskisuomalainen Oyj:n johtoryhmästä. Hän hoitaa jatkossa toimitusjohtajan kanssa erikseen sovittavia kehitys- ja projektiluontoisia tehtäviä helmikuun 2019 loppuun asti.

Konsernin mediamyynnin johtaminen siirtyy toistaiseksi liiketoimintajohtaja Erkki Summasen vastuulle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Keskisuomalainen-konsernin Pekka Mervolasta STT:n varapuheenjohtaja20.8.2018 18.41
Keskisuomalainen haluaa uusia paikallisradioita isoihin kaupunkeihin – "Tavoitteena olla enemmän kuin pelkkiä musiikkikanavia"6.8.2018 13.14
Mediatalo Keskisuomalainen teki jälleen yrityskaupat – osti nyt tutkimusyhtiön27.6.2018 10.28
Keskisuomalainen ostaa mainosmediayhtiö Neonmedian19.6.2018 17.00
Mediatalo Keskisuomalainen tavoittelee isoa digikasvua27.4.2018 17.02
Keskisuomalaisen Kangaskorpi jatkaa Medialiiton puheenjohtajana14.11.2017 10.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat