Paikalliset

Junan kyytiin aikaisintaan 2028

Tero Anttila muistuttaa, että kaikki tapahtuu hitaasti raideliikenteessä.

Tero Anttila ennakoi Sipoon asukasmäärän kasvavan kunnan antamia arvioita hitaammin.

Jouni Lampinen

Helsingin Seudun Liikenteen HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila muistuttaa, että työ henkilöjunaliikenteen käynnistämiseksi ottaa aikansa Sipoossa.

Sipoolaiset odottavat päivää, jolloin esimerkiksi Nikkilästä tai Talmasta olisi mahdollista nousta junan kyytiin.

– Raideliikenteessä kaikki tapahtuu hitaasti, Anttila muistuttaa.

Sipoon kokoomuksen järjestämässä info- ja keskustelutilaisuudessa HSL:n johtajalta toivottiin arviota junaliikenteen alkamisen aikahaarukasta.

– Aikaisintaan vuonna 2028.

Anttilan antaman aikahaarukan toisessa päässä oli vuosi 2038.

Sipoolaisten on oltava aktiivisia, jotta henkilöjunaliikenne alkaisi mahdollisimman pian, Anttila muistutti viime torstai-iltana Café Controlissa Nikkilässä.

– Vuosi 2028 tarkoittaisi sitä, että onnistutte lobbauksessa.

Sipoo on arvioinut, että kunnan asukasmäärä kasvaisi noin kolmen prosentin tahdilla tulevaisuudessa. HSL:n oma arvio Sipoon asukasmäärän kasvusta on prosentin luokkaa.

– Iso asia on, kuinka saadaan päättäjät Sipoon rajojen ulkopuolella uskomaan kolmen prosentin kasvuun.

Joka tapauksessa Sipoon kannalta kiskot ovat vieneet oikeaan suuntaan henkilöjunaliikenteen saavuttamiseksi.

Kerava–Nikkilä-radan henkilöliikennettä tarkastellut loppuraportti valmistui 27.11.

Tämä raportti palvelee Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman laadintaa.

Anttila nosti esiin Nikkilässä vieraillessaan, että nykyisillä joukkoliikenneyhteyksillä matka kylältä Helsinkiin kestää 48-56 minuuttia.

Junalla matka-aika lyhenisi selkeästi, jopa 20 minuuttia.

Hanketta puoltavat myös ympäristönäkökulmat. Noin 4 500 sipoolaista matkustaa töihin Helsingin ja Vantaan suuntaan. Junayhteys vähentäisi muiden muassa liikenneruuhkia.

20 minuutin välein

Valtion ja kuntien välinen MAL-sopimus menee uusiksi ensi vuonna.

Sipoo kuuluu voimakkaasti kasvavaan Helsingin seutuun, jossa on reilut 1,4 miljoonaa asukasta.

MAL 2019 -suunnitelman laadintaa varten tehdyssä tarkastelussa oli esillä raideliikennevaihtoehto, jossa henkilöliikenne avattaisiin välillä Kerava–Ahjo–

Talma–Nikkilä ja bussilinjat 785 ja 985 lakkautettaisiin.

Pendelijunaa operoitaisiin aamu- ja iltahuipputunnilla 20 minuutin vuorovälillä, muina aikoina 40 minuutin vuorovälillä.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat