Paikalliset

Sipoolainen Tero Annanolli seurasi Michelangeloa Italiaan – aikoo selvittää mikä ohjasi mestaria

Tekeminen auttaa oivaltamaan, miten viivan itsenäinen ja yhteinen työstäminen konkretisoi vaikkapa itsensä johtamista, ryhmien tai työyhteisöjen hyvinvointia, Tero Annanolli pohtii.

Jouni Lampinen

Sipoolaistaiteilija Tero Annanolli on parhaillaan Michelangelon viivojen jäljillä Italiassa.

– Tarkastelen, että mikä on ohjannut Michelangelon viivaa. Miten hänen työskentelytapaansa ovat vaikuttaneet tila, tuoksut ja äänet?

Sipoon kunta myönsi Annanollille apurahan, joka on tarkoitettu taiteilijan työskentelyyn Suomen Rooman-instituutin renesanssihuvilassa Villa Lantessa.

– Tavoitteeni on löytää niitä periaatteita, jotka ovat ohjanneet Michelangelon viivan käyttöä. Minkälaisia aistillisia kokemuksia hänen viivoistaan saa?

Taidemaalari Michelangelo di Lodovico Buenarroti Simoni (1475-1564) on yksi Italian täysrenessanssin kuuluisimmista taiteilijoista.

Kokkolassa 1975 syntynyt Annanolli on syventynyt viivojen maailmaan omalla taidemaalariurallaan.

– Kun tiedän minkälainen aihe on, haen siihen viivoilla perspektiivin, liikkeen suunnan ja tilavaikutelman.

Perspektiivi on kolmiulotteinen näkövaikutelma esineiden sijainnista ja etäisyydestä. Kuvapinnassa on kaksi ulottuvuutta. Kolmas ulottuvuus on illuusio.

– Miten saan sen vaikutelman, että esimerkiksi maalauksessa maisema jatkuu ylhäältä, alhaalta ja sivuilta niin, että katsoja on ikään kuin osa maalausta? Se vaatii tietyn suuntaisia vetoja ja sävyjä.

Maalatessaan Annanolli herättää saamaansa visiota henkiin.

– Sinulla on oltava liike, rytmi, samalla tavalla kuin musiikki menee koko ajan eteenpäin. Et voi jäädä nyhertämään.

– Käytän maalatessa usein klassista tapaa, jossa sivellin koskettaa pintaa ja häipyy kuin viiva jatkuisi johonkin. Sivellin on kädessä niin, että se juuri ja juuri pysyy kädessä.

Michelangelo oli monen taiteenlajin mestari ja tämä todentui myös hänen maalauksissaan ainutlaatuisena viivojen käyttönä.

Mestarin viivojen käyttöön liittyvien näkökulmien tarkastelu edistää ja inspiroi myös Tero Annanollin järjestämiä luovuuspajoja.

– Kun ihmiset työskentelevät sanattomasti kommunikoiden ja viivan avulla yhteiselle materiaalille, siitä syntyy vahva yhteisöllinen kokemus.

Luovuuspajassa pääsee tutkimaan työssä syntyviä huippukokemuksia tarinoiden, värin ja viivan avulla, konkreettisesti yhdessä maalaten.

– Saatat yllättyä tunteista ja näkökulmista, joita huippukokemuksien intensiivinen työstäminen paperille synnyttää. Luovuuteen liittyy leikkisyys ja ilo, jotka raivaavat tilaa myönteiselle onnistumispuheelle.

– Kun yhteistä onnistumista pohditaan ja jaetaan, syntyy positiivinen tulokulma asioiden kokemiseen. Löydämme itsestämme ja toisistamme uusia puolia.

Tero Annanolli

Lontoon Taideolympialaisten kultamitalisti 2008

Sipoon taiteilijat ry: n varapuheenjohtaja

Residenssitaiteilija Villa Lante 2019

Sipoon Taiteilija-apuraha 2019

Kesänäyttelyissä mukana:

Taidekeskus Salmela

Albert Edelfeltin museon avajaisnäyttely

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat