Puheenaihe

Selvitys: Joka neljännellä ongelmia hotellien varaussivustoilla –  vastuu pulmatilanteissa epäselvä

Neljännes hotellien varaussivustoja käyttäneistä oli kokenut ongelmia joko varaustilanteessa tai paikan päällä hotellissa.

JOHANNAERJONSALO

Neljäsosa kuluttajista oli kohdannut varauksiin liittyviä ongelmia internetin hotellien varaussivuistoilla.

Hankaluuksia oli ollut joko varausvaiheessa tai paikan päällä hotellissa.

Tieto kävi ilmi Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksestä, jossa tutkittiin kuluttajien ja hotellien kokemuksia varaussivustoista.

Kuluttajille suunnattuun kyselyyn vastasi yli tuhat 18–79-vuotiasta, jotka olivat viime 12 kuukauden aikana varanneet hotellihuoneen varaussivustolla. Käytetyimpiä ja tunnetuimpia sivustoja olivat Booking.com ja Hotels.com.

Kuluttajat olivat tyytyväisiä varaussivustoihin niin kauan kuin heillä ei tullut tarvetta muuttaa varauksia tai olla yhteydessä asiakaspalveluun. Sen sijaan erilaisissa ongelmatilanteissa vastuutaho on sekä kuluttajien että hotellien mielestä usein epäselvä.

Kuluttajat eivät esimerkiksi tienneet, milloin hyvitystä pitäisi vaatia varaussivustolta ja milloin hotellilta.

Kuluttajat käyttivät hotelleja vertaillessaan ja varatessaan yleensä useampaa varaussivustoa. Kotimaisia hotelleja varatessa kolmannes vastaajista hyödynsi myös hotellien omia verkkosivuja tai muita myyntikanavia.

Kyselyyn vastanneista 118 hotellista tai hotelliketjusta neljä viidesosaa piti varaussivustoja joko erittäin tärkeinä tai tärkeinä.

Lähes kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että varaussivustot lisäävät heidän hotellinsa näkyvyyttä. Toisaalta enemmistön mielestä varaussivustot rajoittivat hotellin toimintavapautta.

Varaussivustoille maksettavan provisiopalkkion ei myöskään nähty vastaavan sivustoista saatua hyötyä.

Suurin osa hotelleista tarjosi sekä varaussivustoilla että omilla verkkosivuillaan samoja hintoja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kommentit (1)

Kommentit

juuri näin ikävästi kävi

juuri näin ikävästi kävi tjäreborgin hotellissa Teneriffalla. saavuimme hotelliin jossa ei ketään vastaanotossa. kun parin tunnin kuluttua henkilö tuli huomattiin ettei meille ollut huonetta. saimme väliaikaisen huoneen josta muutimme viikon kuluttua omaan. muuton ajatus pilasi ensimmäiset päivät eikä huoneessa ollut niitä mukavuuksia jotka oli luvattu. onneksi aurinko paistoi ja lomamieli löytyi kun huoneongelma oli ratkaistu. virheitä sattuu eikä netti ole se varmin - koskaan.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat