Mielipide: Sipoon vihreät: Valtuuston antama tiedote ei kerro koko totuutta ruuhkamaksukeskustelusta

Vihreät haluavat kehittää Sipoon joukkoliikennettä, jotta se olisi aidosti houkutteleva vaihtoehto. Arkisto/ Mika M. Niskanen

MAL-sopimuksen hyväksymiseen Sipoon valtuustossa 5. lokakuuta liittyy erikoisia piirteitä, jotka eivät anna hyvää kuvaa sipoolaisesta päätöksentekokulttuurista.

Valtuuston esityslistalle oli tuotu punnittu ja kunnanhallituksen jo hyväksymä lausunto, jossa maankäytön, asumisen ja liikenteen kannalta strategisesti merkittävimpänä hankkeena painotettiin Kerava-Nikkilä-rataa. Lausunnossa mainittiin raideliikenteen kehittämisen rinnalla myös joukkoliikenteen vetovoimaisuus.

Juuri tästä syystä Sipoon vihreä valtuustoryhmä olisi ollut valmis hyväksymään lausunnon, jonka viimeisessä kappaleessa suhtaudutaan kriittisesti ruuhkamaksuihin. On realismia myöntää, että julkinen liikenne ei vielä toimi Sipoossa riittävän hyvin, ja siksi moni joutuu turvautumaan omaan autoon.

Yllättäen valtuuston puheenjohtaja Heikki Vestman (kok.) veti hihasta ehdotuksen, josta MAL-lausunnon alkuosan keskeiset periaatteet poistettiin tyystin.

Riisutussa lausunnossa oli jäljellä enää vain se, ettei Sipoon valtuusto hyväksy ruuhkamaksuja. Äänestyksen jälkeen lakoninen malli voitti pohjaesityksen.

On ikävää, että ruuhkamaksujen tyrmäyksestä aktiivisesti tiedottanut valtuuston puheenjohtaja Heikki Vestman on käyttänyt Sipoon vihreitä käsikassarana valtakunnanpolitiikassa.

Kontekstista irrotettu ruuhkamaksukritiikki ei ole koko totuus.

Vestmanin tiedote ei sen koommin kerro minkälaista keskustelua valtuustossa asian liittyen käytiin.

Vihreä ryhmä korosti, miten tärkeää on tehdä aktiivisia toimia päästöjen vähentämiseksi ja kehittää joukkoliikennettä kestävänä, aidosti houkuttelevana vaihtoehtona.

Lilli Kahri, Riitta-Kaisa Kosonen, Harri Lehtonen, Marketta Mattila, Sini-Pilvi Saarnio, Vihreä valtuustoryhmä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu