Mielipide: Vastaus vihreiden Lukijalta-palstan kirjoitukseen

Sipoon Vihreät kritisoivat valtuustokokouksen jälkeen lähetetyn tiedotteen sisältöä Sipoon Sanomien Lukijalta-apslatlla 8.10.2020.

Sipoon ja sipoolaisten tulevaisuuden kannalta kaksi isoa liikenneasiaa on nyt valtion ja seutumme pöydällä: tietullit ja Kerava-Nikkilä-radan henkilöjunaliikenne (KeNi). Tietulleille on sanottava tiukka ei, koska ne rankaisisivat autostaan riippuvaisia sipoolaisia. KeNi-rataa on edistettävä voimallisesti, koska se parantaisi julkista liikennettä ja elinvoimaa.

Kumpaakin liikenneasiaa käsitellään Helsingin seudun MAL-sopimuksessa. Valtuusto käsitteli sopimuksen hyväksymistä viime viikolla. Vihreiden valtuustoryhmä kertoi asian käsittelystä erikoisen kuvauksen kirjoituksessaan (SiSa, 8.10.2020).

Vihreät kirjoittavat, että valtuusto olisi antanut ”lausunnon”, vaikka kyse oli MAL-sopimuksen hyväksymiskäsittelystä. Valtuuston piti joko hylätä tai hyväksyä sopimus, sekä tarvittaessa asettaa hyväksymiseen varaumia. KeNi-radasta on MAL-sopimuksessa kirjaus, minkä toki hyväksyimme. Tietullit valtuusto tyrmäsi yksimielisesti.

Vihreät näyttävät kyseenalaistavan sen, olenko KeNi-radan puolella, koska valtuuston puheenjohtajana toin esille erityisesti RKP-ryhmän toiveen karsia hyväksymispäätöksestä pitkän ns. leipätekstiosuuden. Pidän välttämättömänä kertoa, miten KeNi-rata päätyi seudullisesti merkittäväksi hankkeeksi, joka on siis nyt kirjattu seudun MAL-sopimukseen.

KeNi-rata nousi KUUMA-kehyskuntien yhteiseksi MAL-prioriteettihankkeeksi alunperin esityksestäni KUUMA-seudun johtokunnassa. Tätä esitystä johtokunnassa tuki keravalainen kansanedustaja Pia Lohikoski (vas.). Näin Sipoolle tärkeälle junayhteydelle saatiin kaikkien Uudenmaan 10 kehyskunnan (320 000 asukasta) vankka tuki.

Seuraavaksi KeNi-rata kirjattiin Helsingin seudun MAL-suunnitelmaan. Tämän jälkeen Sipoon ja Keravan delegaatio on ollut aloitteestani edistämässä KeNi-rataa myös liikenne- ja viestintäministeriössä. Sipoon ääni ja KeNi-radan tärkeys on kuulunut: Ratayhteys on saatava mahdollisimman pian.

Henkilöjunaliikenteen aikataulu päätetään valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. Nyt on vaikutettava tämän suunnitelman sisältöön. Se työ on käynnissä. Kutsun kaikki sipoolaispäättäjät ahkeroimaan kanssani KeNi-radan puolesta. Rata lienee paras keino vähentää liikenteen ilmastopäästöjä Sipoossa.

Yhtälailla yhtenäisyyttä tarvitaan, jotta tietullit, jotka Helsinki saisi periä, saadaan torpattua. Marinin hallitusohjelman mukaan tietullilaki säädetään. HSL on suunnitellut tietullia, joka olisi keskimäärin 700-800 euroa vuodessa, ja meille Kehä III:n ulkopuolella asuville jopa yli 1000 euroa vuodessa.

Kaikki kehyskunnat vastustavat tietulleja. Päästöjä tietullit eivät juuri vähentäisi tutkimuksen mukaan.

Sipoon vihreätkin tukivat onneksi valtuustossa tietullityrmäystä. Samaa ei voi sanoa valtakunnan vihreistä, jotka hallituksessa ajavat tietullia kuin käärmettä pyssyyn. Nyt tarvitaan yhtenäisyyttä, jotta saamme puolustettua sipoolaisten etua.

Heikki Vestman. Valtuuston puheenjohtaja, kansanedustaja (kok)

Lue myös: Sipoon vihreät: Valtuuston antama tiedote ei kerro koko totuutta ruuhkamaksukeskustelusta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.