Kolumni: Hjallis Harkimo: Idässä olisi kasvuvaraa

Pääkaupunkiseutu laajenee länteen ja pohjoiseen. Itäinen suunta tuntuu unohtuneen.

Rannikkoalueella Helsingistä itään olisi paljon kehitettävää. Sipoo, Porvoo ja Loviisa ovat jäämässä ikuisiksi pääkaupungin nukkumalähiöiksi, jos esimerkiksi itäratahanketta ei saada rivakasti vauhtiin.

Valtion ratahankkeissa jaetaan niukkuutta kuten aina. Silti on täysin käsittämätöntä, että Turun rata menee itäisen edelle. Turku loppuu mereen. Idässä vastaan tulevat niin Kuopio, Joensuu, Haminan-Kotkan satama kuin Pietari.

Toimiva moottoritie Kotkaan asti ei pelkästään riitä takaamaan itärannikon elinvoimaisuutta.

Helsingin kaupunki tuli karmit kaulassa Sipooseen yli 10 vuotta sitten. Luvassa oli itämetron jatketta ja asuntoja sekä työpaikkoja 70 000 ihmiselle. Moni alueen asukas muistaa vielä hyvin kuinka silloinen Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen Hesarin jutussa viittilöi kasvusuuntia keskellä sipoolaista korpea.

Mitään ei ole saatu aikaiseksi, ei edes kaavoitusta. Helsingin, Vantaan ja Sipoon rajoille aiotut hankkeen ovat törmänneet muun muassa luonnonsuojelualueisiin.

Toimiva junayhteys Sipooseen ja Porvooseen olisi tärkeä avaus.

Samaan aikaan Espoo kasvaa lännessä ja laajenee vauhdilla. Länsimetrokin jatkuu parin vuoden päästä Kirkkonummen rajalle saakka. Pohjoisessa Vantaa ja sen lähikunnat ovat myös hyvässä kasvussa, vaikka lentoaseman seutu nyt tilapäisesti koronan takia takkuaa.

Espoo ja Vantaa ovat pitäneet paremmin puolensa, Helsingin myötävaikutuksella. Suomen väestöllinen keskipiste on nyt Hämeenlinnan eteläpuolella ja laskee alemmas vauhdilla eli painetta olisi kehittää pääkaupunkiseutua myös itään.

Toimiva junayhteys Sipooseen ja Porvooseen olisi tärkeä avaus. Jatkamisessa Kotkan tai Kouvolan suuntaan on molemmissa puolensa. Kotkassa on tärkeä Haminan-Kotkan satama ja mahdollinen oikoreitti Pietariin. Kouvolasta ovat valmiit yhteydet Savoon, Karjalaan ja myös Pietariin.

Toimiva raideliikenne imee lähelleen asuntorakentamista, palveluita ja työpaikkoja. Ilman kasvua, yritysten investointeja ja uusia työpaikkoja uhkaa pääkaupunkiseudun kasvu keskittyä liikaa länteen ja pohjoiseen.

Itärannikon kaavoissa on olemassa linjaus junaradasta Kotkaan, mutta mitään ei ole saatu vuosikymmeniin aikaiseksi. Pullonkauloina ovat myös Helsingin pääaseman ahtaus ja lisäkiskot lentokentälle.

Aivan toinen asia on julkisten hankkeiden aikataulut. Meillä pienin tunnettu yksikkö on kymmenen vuotta, kun muualla maailmassa saadaan luotijunia liikkeelle muutamassa vuodessa.

Harry Harkimo. Kirjoittaja on sipoolainen kansanedustaja (liik.)

Kommentoi