Lukija: Kalkkirannan pysäköintiuudistus on onneton – näin tilannetta kommentoivat kunta ja ely-keskus

Kirjoittaja kuvasi Kalkkirannan pysäköintiohjeet. Pekka Vainikka

Sipoon Sanomien yleisönosastolle kirjoittanut Pekka Vainikka pitää Kalkkirannan pysäköintiuudistusta epäonnistuneena.

– Yhteysaluksella saareen Sipoon edustalle etätöihin tai muuten vain? Yhteysalus on ilmainen, mutta pysäköinnistä saat pulittaa 200 euroa kuukaudessa! Tämä on tulos, kun Sipoon kunta ja ely-keskus päättivät keväällä korjata Kalkkirannan pysäköintiongelmat ”pikaisesti jo ennen kesää”, Sipoon saaristolaisena kesäisin ja talvisin viihtyvä Vainikka kirjoittaa.

– Ongelmaksi oli tullut kääntöympyrään väärin pysäköidyt autot, jotka estivät mm. linja-autojen kulun (Sipoon Sanomat 11.6.2020). Viranomaiset keksivät ratkaisuksi määrätä satama-alueelle kolmen tunnin aikarajoituksen ja siirtää pidempiaikaisen pysäköinnin 300 metrin päähän yksityiselle parkkipaikalle. Ongelma väärin pysäköidyistä autoista korjattiin poistamalla paikat oikein pysäköidyiltä autoilta, hän kirjoittaa.

– Nyt Kalkkirannassa puolet parkkipaikoista on tyhjinä ja muilla paikoilla seisoo autoja enimmäkseen kolmen tunnin sääntöä rikkoen. Harvalla on edes parkkikiekkoa ikkunassa. Näin kunta ja ely-keskus ovat muka korjanneet ”villin pysäköinnin”, Vainikka kritiroi.

Vainikka kirjoittaa, että ely-keskuksen mukaan kolmen tunnin pysäköintiä tarvitsevat ”saaristossa yhteysaluksella käyvät”. – Tuskinpa, koska yhteysalus kulkee vain kahdesti vuorokaudessa. Pikakäyntiinkin menee koko päivä. Ketkä muut sitten voisivat käyttää näitä pysäköintipaikkoja? En keksi muita kuin rannassa nakkikioskilla käyvät -siis kesäisin, kun kioski on auki. Omat veneensä satamassa veteen laskevat harrastajakalastajatkin viipyvät vesillä paljon kauemmin.

– Sipoon kunta ja ely-keskus ohjaavat opastauluilla pidempiaikaisen pysäköinnin yksityiselle parkkialueelle todeten samalla, etteivät alueen pysäköintiehdot kuulu viranomaisille. Onko todella niin, että kunta ja ely-keskus voivat tukeutua yksityiseen palveluun ilman mitään vastuuta palvelun laadusta, kuten kohtuullisesta hinnoittelusta? Juuri nyt taksa tuolla syrjäisellä parkkialueella on 30 euroa/3vrk, eli 200 euroa kuukaudessa, jolla saisi parkkipaikan vaikka Helsingin ydinkeskustasta.

– Viime vuonna käytössä oleva pysäköintijärjestely oli hyvä. Kääntöympyrä oli lastaussatama, jossa ihmiset ja tavarat siirtyivät vaivattomasti yhteysalukseen ja kesäisin myös saaristolaisten omiin veneisiin, ja takaisin. Veneitä laskettiin ja nostettiin veneluiskassa. Autoille ja trailereillekin oli paikkoja. Niistä oli pulaa vain ruuhkaisimpana kesäaikana, jonka pysäköintiä kunta ja ELY-keskus voisivat kieltojen sijaan parantaa esim. rantaan laskevan Kalkkirannantien sivuun tehtävällä vinoparkkipaikalla, jolla paikkojen määrän voisi helposti tuplata.

Näin kunta vastaa:

Sipoon kunnan vt. kuntatekniikan päällikkö Simo Kesti ja Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Krista Kumanto-Kooni kirjoittavat Vainikan esittämään kritiikkiin kohdistuvassa vastauksessaan, että Kalkkirannan pysäköintiongelmat ovat kestäneet jo vuosia ja painottuneet nimenomaan kesäaikaan. Heidän mukaansa kyse ei ole ollut ainoastaan paikkojen riittävyydestä, vaan myös koko Kalkkirannan alueen käytettävyydestä.

– Kalkkirannan satama-alue ei ole vain parkkipaikka, vaan sitä käyttävät myös mm. linja-autot sekä esim. rakennusmateriaaleja saaristoon tuovat kuorma-autot. Myös hälytysajoneuvoilla on oltava esteetön kulku. Saaren asukkaat eivät ole ainoa käyttäjäryhmä, vaan myös muiden tienkäyttäjien on pystyttävä toimimaan satama-alueella.

– Kalkkiranta ja sinne johtava tie ovat maantien tiealuetta, jonka ensisijainen tarkoitus on palvella sillä kulkevaa liikennettä. Yksikin väärin sijoitettu ajoneuvo estää kulkua tehokkaasti. Rannan käytön ollessa vilkkaimmillaan ei linja-autojen tai kuorma-autojen kulku kääntöpaikalla usein onnistunut.

Samoin Kalkkirannantien varteen sijoitettu parkkitila ei hyvästä ideasta huolimatta käytännössä toiminut, kun tielle pysäköidyt ajoneuvot eivät pysyneet niille varatussa tilassa.

Ely-keskuksen mahdollisuudet puuttua väärinpysäköintiin ovat rajalliset, ja puuttua voidaan vain selkeästi liikenneturvallisuutta vaarantaviin ajoneuvoihin.

Tällä hetkellä pysäköinninvalvontaa saa Kalkkirannassa hoitaa vain poliisi, mutta tulevaisuudessa alueelle järjestetään kunnallinen pysäköinninvalvonta. Edellytyksenä valvonnalle ovat selkeät pysäköintimerkinnät.

– Tarkoituksenmukaista ei ole seisottaa rannassa pitkäaikaisesti ajoneuvoja, joten jatkossakin rannan pysäköintiä on joiltain osin rajattu. Alueen pysäköintijärjestelyistä järjestettiin vuosi sitten kokous, jossa kunnan ja ely-keskuksen edustajien lisäksi oli mukana myös alueen asukkaita ja yrittäjiä. Jo tuossa kokouksessa sataman yhteydessä sijaitsevien pysäköintipaikkojen käytön rajoittamista ajallisesti tai maksullisuuteen perustuen pidettiin tarpeellisena ja nykyiset järjestelyt ovat tuossa kokouksessa keskustellun mukaisia, Kesti ja Kumanto-Kooni kirjoittavat vastauksessaan.

– Talvikauden pysäköinnin tarpeet tullaan ottamaan jatkosuunnittelussa huomioon omana kokonaisuutenaan. Ely-keskus on poistanut aikarajoituksen määräävät lisäkilvet kuluvan talven ajaksi satama-alueen pysäköintipaikoilta.

Tulevaisuuden tilannetta kesäajalle ei ole lyöty lukkoon, vaan tämän kesän kokemukset otetaan mukaan suunnitteluun ja järjestelyjä tullaan kehittämään.

– Samoin pidetään myös mielessä lukuisat edelliset kesät, joiden perusteella koko alueen uudistamiseen on lähdetty, sekä tulevaisuudessa tapahtuva sataman toimintojen kehittäminen. Sipoo ja ely-keskus ottavat jatkossakin saamansa palautteen huomioon ja tarvittaessa Kalkkirannan järjestelyjä kehitetään entisestään, he kirjoittavat.

Kommentoi