Mielipide: Jäitä hattuun päättäjät – Sipoossa riittää vetovoimaa ilman junaakin

Kirjoittajan mielestä Sipoossa riittää vetovoimaa ilman henkilöjunaliikennettäkin. Kuvituskuva. Mikko Sillfors

Matti Purasjoki29Pia

Pääkaupunkiseudun lehdet ovat viime aikoina raportoineet henkilöjunaliikenteen palautumisesta Nikkilän ja Keravan välille. Mistä on kysymys?

VR on väläyttänyt tätä mahdollisuutta, mikäli Sipoo huolehtii 4000 lisäasukkaan hankkimisesta junaradan varteen. Sipoon päättäjiä on siivittänyt maailman laajuinen hypetys raideliikenteestä ilmastotuhon estäjänä. Raideliikenne onkin kannatettavaa, mutta jokin tolkku pitäisi innossa olla.

Sipoon virkamiehet ovat ajatelleet toteuttaa kasvutavoitteen kaavoittamalla uuden asuntoalueen ja tuhoamalla samalla Nikkilän alueen omaleimaisen luontokohteen, ”Bäkisbrantenin” nimellä tunnettuun, monisatavuotisen luontoilmiön lopputuloksen, syvän puro-uoman.

Jo tämän vandalismin estäminen on riittävä syy vastustaa junayhteys-hanketta, mutta muitakin syitä löytyy.

Hankesuunnittelijoiden harhaisen käsityksen mukaan junayhteys Keravalle ratkaisisi ilmasto-, ympäristö- ja liikenneongelmat Sipoon osalta. Tosiasiassa Nikkilästä pääsisi pahimmillaan ehkä pari-kolme kertaa aamuisin Keravalle, josta sitten saisi odottaa junaa Helsinkiin. Ja sama ralli illalla toisin päin.

Jotta junamatkustelun ihanne toteutuisi, pitäisi junia lähteä vartin välein koko päivän ajan – ja näinhän ei tule olemaan. Ja junalla pitäisi päästä suoraan Helsinkiin, ilman junanvaihtoa. Tämäkään ei toteudu.

Junayhteys Nikkilästä Keravalle loppui juuri siitä syystä, että junia kulki aivan liian harvoin ja silloinkin piti Keravalla vaihtaa (ja odottaa!).

Vielä muutama lisähavainto. Jotta juna olisi relevantti vaihtoehto työmatkaan, pitäisi lähtöpäässä olla helppo päästä kotoa asemalle. Pelkästään Nikkilässä lienee asutuksen keskietäisyys asemasta yli 500 metriä. Sama pätee tietenkin myös Helsingin päässä. Harva meistä on töissä Helsingin päärautatieasemalla.

Junalla toteutettava työmatkaliikenne on suosittua maailmalla, mutta silloin on kyse miljoonakaupungeista, eikä muutaman tuhannen ihmisen maalaismaisemasta.

On syytä pelätä, että suuruudenhullujen investointien jälkeen meillä on uusia lähiöitä Nikkilässä, tuhottuja luontoarvoja ja tuhansia uusia autoilijoita yksin autoissaan matkalla työpaikoilleen Porvoon ja Raaseporin välillä.

Kyllä Sipoo vetää puoleensa ilman juniakin.

Raideinvestointien historia on Suomessa täynnä sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Sipoon päättäjät voisivat olla voittajia miettimällä vielä parikin kertaa NiKe-hankkeen mielekkyyttä.

Kommentoi