Mielipide: Odotan lääkärin soittoa, mutta hän ei tiedä sitä

Kirjoittaja ihmettelee sote-aseman puhelinvarauskäytäntöä. Ulla Yliherne

Markku Peltonen

Kävin laboratoriossa Nikkilässä.

Kaikki toimii erinomaisesti siihen asti kunnes lääkärin pitäisi soittaa minulle testien tuloksista.

Hän ei nimittäin tiedä, että kävin testeissä.

Minun pitäisi pyytää varaamaan soittoaika hänen kalenteristaan, mutta ei suinkaan häneltä.

Varaus tehdään ajanvaraamosta, joka terveyskeskuksessa on miehittämätön henkilökuntapulan takia, tai puhelimitse.

Aikani kuunneltua ohjeita ja näpyteltyäni näppylöitä puhelimeen molemmilla kotimaisilla kielillä, miesääni ilmoittaa ruuhkasta, ja kehottaa soittamaan myöhemmin.

Lääkärini ei tiedä, että kävin testissä.

Soitin myöhemmin, monta kertaa, kunnes soitin liian myöhään.

Palvelu toimii vain päivisin.

Siis ei toimi päivisin, eikä ole käytössä öisin. Mikä neuvoksi?

Ihmettelin soittojeni välissä, että miksi nykyaikana tieto testistäni ei putkahda ihan automaattisesti lääkärini kalenterin seuraavalle vapaalle ajalle.

Nyt sen putkauttaa sinne joku henkilökunnasta, jos sellaiselle saan välitettyä pyynnön.

Kaikki muut toiminnot käynnistäni näyttävät toimivan digimaailman mukaisesti sen jälkeen, kun lääkäri kirjoittaa lähetteen laboratorioon.

Eli lääkärinikin on digiälyn tiedossa.

Labrassa käy varmasti satoja ihmisiä viikoittain, jotka jonottavat soittoaikoja satoja tunteja, myös viikoittain.

Se selittää tietenkin ruuhkan, joten ei sille mitään voi – vai voisiko?

Toivon, että joku terkkari lukee tämän kirjoitukseni ja vinkkaa lääkärilleni, että odotan hänen soittoaan.

Kommentoi