Sipoo on aina ollut naapurikuntien mielestä jonkinlainen reservaattialue, jonka kautta voi vedellä vapaasti kaasuputkia ja sähkölinjoja ja jonne voi työntää esimerkiksi naapurikunnan kaatopaikan, kuten Järvenpää aikanaan yritti 90-luvulla. Lahden oikoradan yksi linjausvaihtoehtokin kulki Sipoon kautta. Se oli vedetty surutta uusien talojen läpi, selvittämättä asutuksen todellista tilannetta. Muistan, miten naapurikuntien asukkaat kommentoivat vaihtoehtoa todeten, että kyllähän sinne Sipoon susien joukkoon mahtuu, kun ”ei siellä mitään ole”.
Sipoo on edelleen läpikulkupaikka monelle hankkeelle, kuten itäradalle. Se ei ole tuomassa Sipoolle yhtään mitään, mutta maata sillekin joudutaan luovuttamaan Sipoon keskiosista.
Myös Sipoon eteläosat saattavat näyttää kartalta katsottuna varsin tyhjiltä. Näin ainakin Helsinki on asian nähnyt, kun on päättänyt vetää hukkalämpöputken Kilpilahdesta Sipoon kautta Helsinkiin, jotta pääkaupunki pääsee ilmastotavoitteisiinsa.
Helsinkiä ei kaikesta päätellen kiinnostanut vaihtoehtoja tehdessään ottaa selvää Sipoon kaavoitussuunnitelmista, joita useimmat putkilinjausvaihtoehdot haittaisivat ikävällä tavalla. Silläkään ei näytä olevan merkitystä millaisen pitkäaikaisen jäljen putkien vetäminen jättää maastoon tai miten hoidetaan jopa useiden satojen kuorma-autojen ralli putkea rakennettaessa.
Vähän tässä tulee – taas kerran – sellainen koulukiusattu olo. Isompi ei välitä miltä pienemmästä tuntuu.
On selvää, että tiettyihin asioihin on sekä Sipoon että muidenkin maa-alueiltaan isojen kuntien taivuttava. Näin siitäkin huolimatta, että omaan kuntaan tuleva hyöty jäisi vähäiseksi tai jopa olemattomaksi. Tärkeintä kuitenkin on se, että asioista neuvotellaan tasavertaisina kumppaneina ja otetaan huomioon myös vastapuolen mielipiteet. Joskus se voi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi hukkalämpöputkelle pitää löytää joku ihan uusi linjaus tai keksiä sen tilalle jotain muuta, joka ei rasita naapuria.
Kirjoittaja on Etelä-Suomen Median toimittaja
Sipoo on edelleen läpikulkupaikka monelle hankkeelle.