Viime viikon Sipoon Sanomien yleisönosastolla (SiSa 7.4.2022) epäiltiin, että maankäyttöjaoston päätös supistaa Nikkilän kartanon kaavaa heikentäisi Kerava-Nikkilä henkilöjunaliikenteen avaamista. KeNi-radan avaaminen henkilöjunaliikenteelle ei kuitenkaan ole kiinni siitä, tuleeko Nikkilän kartanon alueelle kerrostaloja ja onko siellä 2 000 vai 3 000 asukasta. Suomessa on rataosuuksia, joilla on vähemmän asukkaita kuin KeNi-radalla.
Kerava–Nikkilä-junarata ei ole mukana Väyläviraston vuoteen 2029 ulottuvassa investointiohjelmassa. Investointiohjelma on Väyläviraston ehdotus ja lopullisen päätöksen hankkeista tekee eduskunta. On epätodennäköistä, että KeNi-rataa uudistettaisi lähivuosina.
Valtuusto päätti viime joulukuun talousarviokäsittelyssä, että Sipoo tavoittelee henkilöjunaliikenteen aloittamista Keravan ja Nikkilän välillä lähivuosina ilman merkittäviä investointeja rataan. Henkilöjunaliikenne voidaan rajoitetusti aloittaa ennen muutoksia KeNi-rataan. Tämä kuitenkin vaatinee uuden laiturin rakentamista Nikkilään ja laiturin pidentämistä Keravan asemalla. Laitureiden rakentaminen oli vuoden 2015 selvityksen mukaan 649 000 euroa. Selvityksen jälkeen Väylävirasto on rakentanut puulaiturin Nikkilän asemalle, mutten ole varma siitä, kelpaisiko se varsinaiselle henkilöjunaliikenteelle.
Henkilöjunaliikenteen aloittamiselle KeNi radalla ei ole juridisia eikä teknisiä esteitä. Henkilöjunaliikenne voidaan yhteen sovittaa tavarajunaliikenteen kanssa. VR on henkilöjunaliikenteen avaamisessa avainroolissa. Tähän mennessä VR on todennut, ettei se voi uusia reittejä avata, sillä ylimääräistä kalustoa ei ole. Tavarajunaliikenne Venäjälle kuitenkin loppui, eikä liikenteen avaaminen ole näköpiirissä, joten nyt löytyy vetureita. Samoja vetureita käytetään myös henkilöjunaliikenteessä. Luulisi myös löytyvän myös 1–2 henkilövaunua, sillä pandemia on vähentänyt henkilöjunaliikennettä. Voisiko VR kenties tarkistaa linjaustaan KeNi-radan henkilöjunaliikenteestä?
Martin Andersson
kunnanvaltuutettu (RKP)