Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Joukkoliikenteen järjestäminen tulevaisuudessa

Sipoo päätti vuonna 2011 liittyä Helsingin Seudun Liikenteeseen (HSL).

Perustelu oli, että kuntalaisille muutos merkitsee halvempaa ja yksinkertaisempaa matkustamista pääkaupunkiseudulla.

Sipoo oli ennen päätöstä tukenut linja-autoliikennettä runsaalla 600 000 eurolla vuodessa. Seuraavana vuonna Sipoon maksuosuus HSL:lle oli 1,34 miljoonaa euroa. Sipoo maksoi rutkasti enemmän siitä, että kuntalaiset saivat halvempaa ja yksinkertaisempaa matkustamista.

Mielestäni ei ole enää varmaa, että HSL:n tarjoamat liikennepalvelut ovat halvempia ja yksinkertaisempia. Hinnat ovat nousseet ja vuoroja on rankalla kädellä vähennetty.

Puoli seitsemän jälkeen illalla et esimerkiksi pääse enää Nikkilästä suoralla bussiyhteydellä Helsinkiin. Sen sijaan tyhjiä ”ei linjalla” olevia HSL:n busseja kulkee jatkuvasti ainakin Pornaistentiellä.

HSL:n toimintamenot olivat vuonna 2020 719,1 miljoonaa euroa ja vuonna 2023 ovat budjetin mukaan jopa 849,4 miljoonaa euroa. Sipoon maksuosuus HSL:lle on kasvanut merkittävästi vuosien varrella eikä loppua näy.

Tänä vuonna Sipoon kunta maksaa 3,6 miljoonaa euroa vuodessa HSL:lle joukkoliikenteen järjestämisestä. Sipoon maksuosuus on kasvamassa eri hinnoittelumallivaihtoehdoissa noin 0,9–1,2 miljoonaa euroa.

Onko Sipoolla tähän varaa ja voisiko kuntalaisten verot käyttää fiksummin?

Joukkoliikenne Suomessa on jo pari vuotta ollut kriisissä vähentyneiden matkustusmäärien takia ja keväästä lähtien pilvissä olevien energiahintojen takia.

HSL:n talouteen vaikuttaa myös Länsimetro, josta sipoolaiset eivät kovin paljon hyödy. Muistettakoon myös, ettei HSL ole tähän mennessä edistänyt Kerava-Nikkilä henkilöjunaliikenteen aloittamista.

Sipoon ei ole pakko olla mukana HSL:ssä, varsinkaan jos ei saada vastinetta rahoille. HSL:stä voi tarvittaessa erota. Sipoo voisi Porvoo tavoin kilpailuttaa itse tarvitsemansa joukkoliikenneyhteydet ja säästää merkittävästi.

Luultavasti säästöön jäävillä rahoilla löytyisi parempaa käyttöä.

Kirjoittaja on Sipoon kunnanvaltuutettu (r.)