Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Huonoja vai hyviä päätöksiä?

Kaikki argumentit NG8:aa vastaan on jo varmasti käytetty kyllästymiseen saakka. Asukastilaisuuksiin osallistuneet ovat saaneet kuulla myös niitä hyviä puolia, joita NG8:lla tavoitellaan. Mahdollisia liiketiloja ja kahviloita, torialueita ja arvokkaan näköistä rakentamista.

Laatuun on panostettu luonnoksen uudessa versiossa, mutta se ei silti poista sitä faktaa, että Nikkilän tärkein virkistysalue tuhoutuu. Metsän sijaan saamme puistoalueita, polkujen tilalle tulee jalkakäytäviä ja turvallinen ja helppokulkuinen reitti tulee muuttumaan parkkipaikoin koristelluksi asuinalueeksi.

Sipoon ja Nikkilän vahvin vetovoimatekijä on aina ollut luonto, kuntalaisten mahdollisuus ”aloittaa aamunsa metsässä” ja nauttia kaikesta siitä mitä kyseisellä alueella on hyvinvoinnillemme ollut antaa.

Kartanon alueella ovat varmaan jossain vaiheessa elämäänsä käyneet kaikki kuntalaiset. Meidän aikuisten kuntalaisten lisäksi siellä liikkuvat myös päiväkoti-ikäiset, koululaiset ja nuoriso ja heille soisi tämän mahdollisuuden säilyvän myös tulevaisuudessa, tulevina kunnan aikuisina.

Sen lisäksi, että menetämme ”Nikkilän Kruunun”, kunta ottaa valtavan taloudellisen riskin tässä erittäin epävakaassa tilanteessa jossa maailma tällä hetkellä on.

Ja miksi? Saadakseen KeNi-radan toteutettua. Tämäkin, erittäin pitkään suunniteltu hanke saattaa jo olla aikansa elänyt, maailma on muuttunut.

Bussiyhteyksillä kuntalaiset pääsevät suoraan päämääräänsä, eikä aikaa kulu sen enempää kuin junalla matkustamiseen Keravalla tehtävien jatkoyhteyksien vaihtojen vuoksi.

Bussiyhteyksiä tullaan vähentämään jos KeNi joskus toteutuu. Kuinka tämä tulee vaikuttamaan oman auton tarpeeseen heille, jotka eivät asu kävelymatkan päässä Nikkilästä?

Tällä hetkellä kunta on laskelmissaan 10 miljoonan plussan puolella kun tontit on myyty. Kuinka käy jos tontit eivät käy kaupaksi, rakentamisen kustannukset jatkavat kasvuaan tai junan tärinä haittaakin oletettua enemmän maaperän kestävyyttä ja alueen savimaa osoittautuu tutkittua hankalammaksi rakennuspohjaksi?

Tälläkin hetkellä uudisrakennuksissa on tyhjiä asuntoja odottamassa uusia kuntalaisia Sipooseen.

Olisiko aika kuunnella nykyisiä kuntalaisia ja myöntää, että suunnitelma on liian haitallinen ollakseen kannattava? Kuten rakas siskoni asukastilaisuudessa totesi, vahvuutta olisi nyt myöntää, että on tehty huonoja päätöksiä, perua ne ja tehdä uusia, parempia päätöksiä.

Kirjoittaja on sipoolainen kunnanvaltuutettu (sd.)