Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mielipide | Nyt on aika kuulla ja kuunnella

Nikkilän kartanon kaava NG8 on taas tapetilla. ”Paranneltu” versio on nähtävillä ja kuntalaisilta odotetaan kommentteja.

Edellisen kierroksen palaute ei vaikuttanut konkreettisesti kaavaan kuin kosmeettisin muutoksin. Lopputulos on alueen keskeisen osan tuho, jotta Sipooseen saadaan jo valmiiksi asukkaiden toimesta laajalti kyseenalaistettu KeNi-rata. Hidas ja hankala juna on saatava väkisin, vaikka maantiellä voidaan saavuttaa laajempi kattavuus kehittämällä yhteyksiä.

Kuntalaisen näkökulmasta projektia viedään eteenpäin laajaa vastustusta huomioimatta vailla kiinnostusta pitkäaikaisiin vaikutuksiin.

Kunnan johdolle luovutetun adressin allekirjoitti yli 1 500 henkilöä, joka on paikallisuuden vuoksi merkittävä määrä. Miksi se sivuutetaan muun kritiikin mukana?

KeNi-projektin edellytyksenä toimivan NG8:n toteutuessa alueelta poistuu virkistyskäytöstä perinnemaiseman lisäksi helppokulkuiset ulkoilureitit, ja suosittu frisbeegolfrata heikkenee.

Näiden paikalle rakennetaan lähiö, jota halkoo viherkaistat ja luvataan tehdä korvaavia väyliä risteilemään kortteleiden välissä ja reunan herkillä puroalueilla.

Söderkullassa virkistysalueen uusilla asuinalueilla näkee mitä tämä tarkoittaa; yksittäisiä puita kulkuväylän varrella kiusallisen lähellä pihoja ja taloja. Myös Nikkilän kartanon tulevalle alueelle on luvattu vastaavia kosmeettisia puustokaistoja.

KeNi:ssä merkittävässä roolissa on lobbaus, jossa eri skenaarioiden varjolla annetaan oletuksia kasvun pysähtymisestä, alueen näivettymisestä, viljellään jopa väitteitä nimby-ilmiöstä. Todellisuudessa Sipoo kasvaa molemmissa keskuksissa ja Nikkilän osalta on edelleen rakentamattomia kaavoitettuja tontteja.

Virkistysalueen sijaan jo olemassa olevan jatkeena oleva tiivis rakentaminen mahdollistaisi suuremmankin kasvun. Keskusteluun maanomistajien kanssa kunta ei ole halukas.

Peräänkuulutankin lukuisten muiden kanssa nyt päättäjiltä läpinäkyvyyttä sekä lukuihin, joiden perusteella tätä lähdettiin ajamaan, että ajantasaisiin lukuihin perusteluineen.

Toivon, että näiden esilletuontia ja läpikäyntiä ajetaan samalla tarmolla päättäjistössämme kuin uhkakuvien maalailua.

Junan hinta on liian suuri, sekä kuvainnollisesti että konkreettisesti. Tonttitulo versus haastavan maa-alueen perusinfran luonti ja kannattamattoman junayhteyden keinotekoinen ylläpito vuosiksi ovat lukuja, jotka tulee tuoda esille ja nähtäväksi.

Maailma on muuttunut viimeisen kahden vuoden aikana todennäköisesti enemmän kuin edeltävien 20 vuoden aikana yhteensä. Olisi edesvastuutonta jättää tämä huomiotta.

Vaalit näyttivät, että muutosta halutaan. KeNi-rata ja sen myötä NG8 olivat yksi vaaleissa esillä ollut teema. Joskin monen puoltajan vastauksissa paistoi tietämättömyys tai välinpitämättömyys sen vaikutuksista. Moni asuu muualla kuin tämän vaikutusalueella, joten päätös on helppo tehdä, kun sen vaikutukset eivät välttämättä koskaan kosketa päätöksen tekijää.

Nyt on aika kuunnella asukkaita.