Pian koittaa kevään yhteishaut, jolloin peruskoulunsa päättäneet pääsevät hakemaan toisen asteen opintojen pariin ja toisen asteen opintonsa päättävät korkeakouluihin.
Tarjolla on monenlaisia vaihtoehtoja. Opinto- ja oppilaanohjauksen tunneilla on pohdiskeltu omien valintojensa perusteita. Kenties tehty pistelaskureilla hahmotelmia siitä, miten todistusvalinnassa sijoitutaan oletettavien arvosanojen kanssa menneiden vuosien tilastojen valossa erilaisiin hakukohteisiin.
Ja ainahan sieltä oman elämänsä Einari tekee valinnan sen perusteella, että siellä oppilaitoksessa oli tutustumiskäynnillä parhaat pullat. Pullan ja kermakakkujen ystävänä en voi sanoa, että sekään olisi väärä valintaperuste omaa tulevaisuutta ajatella.
Vanhempina ja opetusalan ammattilaisina meidän on hyvä pysähtyä miettimään omia koulutuspolkuja ja työuria, kun alamme opastamaan nuoria.
Tutkimukset osoittavat, että vanhempien koulutusvalinnat toiselle asteelle siirryttäessä vaikuttavat hurjasti lapsen koulutusvalintaan.
Uskallammeko poistaa ennakkoluulomme ja olemassa olevat tietomme koulutusvaihtoehdoista ja katsoa tulevaisuutta rohkeasti lapsen ja nuoren parasta ajatellen.
Miten toimimme tilanteissa, joissa ammattilaisen, nuoren ja vanhempien valintavaihtoehdot eivät kohtaa. Olen ollut tilanteissa, jossa nuori ei tunnista omia mahdollisuuksiaan ja potentiaalia valintatilanteissa. Olen ollut myös tilanteissa, jossa vanhempi näkee nuoren parhaaksi asioita, jotka sen hetkisen osaamisen perusteella eivät ole mahdollisia. Tilanteet voivat olla hyvin monenlaisia.
Elämme hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa koulutuksen avulla on tarjottu huimat mahdollisuudet erilaisista taustoilla tuleville lapsille ja nuorille edetä elämässään. Suomalainen koulutusjärjestelmä on kansainvälisestä näkökulmasta hyvin armollinen.
Koulutusjärjestelmämme tarjoaa hyvin monenlaisia reittejä edetä. Aikuiskoulutus on yksi mahdollisuus hankkia tutkintoja ja edetä työuralla. Koulutuksen, tutkimuksen ja työelämän tiivis yhteistyö on meille arvo, josta olemme halunneet pitää kiinni.
Opinto- ja uraohjaajien kouluttajana toivon suotuisia ja yhteisymmärryksen täyttämiä keskusteluja kaikkiin valintatilanteisiin. Tehdään pullantuoksuisia valintoja, joissa elämänilo ja luottamus tulevaan ovat läsnä.
Kirjoittaja on sipoolainen yliopettaja, joka työskentelee Haaga-Helian ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.