Kaivatun kiertoliittymän rakentaminen alkoi Sipoontiellä – valmistunee loppusyksystä

Liikenne: Maantie 140:n ja Sipoontien risteysremontti alkoi. Rahoittajina ovat ely-keskus ja Järvenpään kaupunki. Kilpailutuksen voitti Destia.

Tiesuunnitelmassa on myös kiertoliittymän ohittava kääntymiskaista oikealle Pornaisiin päin, mutta se toteutuu vasta liikenteen kasvaessa. Anton Soinne

Tanja-Elina Niemi

Tielläliikkujat ovat viime päivinä panneet merkille, että Lahdentielle Sipoontien risteykseen on ilmestynyt työkoneita.

Maantie 140:n ja Sipoontien risteyksen kauan kaivattu remontti on vihdoin päässyt käyntiin.

– Töitä on aloitettu ja hankkeen pitäisi olla valmis lokakuun loppuun mennessä, vahvistaa rakennuttaja, projektipäällikkö Hilkka Tsupari elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta.

Kilpailutuksessa urakoitsijaksi tuli Destia Oy ja valvontakonsulttina toimii Diopco Oy. Urakka alkoi 4. toukokuuta ja sen on oltava valmis 30. lokakuuta mennessä.

Ensimmäinen vaihe sisältää kiertoliittymän, mutta vasta toisessa vaiheessa tehdään tiesuunnitelman mukainen oikealle Pornaisiin kääntyvä ohituskaista. Se tulee ajankohtaiseksi liikennemäärien kasvaessa.

Ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannukset ovat 0,85 miljoonaa euroa. Maantie 11667 muuttuu töiden valmistuttua kaduksi, joten Järvenpään kaupunki maksaa maantie 11667 osuuden, joka on 0,3 miljoonaa euroa. Ely-keskuksen kontolle jää loput 0,55 miljoonaa euroa.

Sotakylän alikulkukäytävän silta levennetään ja kansirakenteet uusitaan.

Risteys sijaitsee Järvenpään Mikonpellon teollisuusalueen tuntumassa ja on haasteellinen arkisin ruuhka-aikoina autoilijoille, jotka pyrkivät Lahdentien yli tai ovat esimerkiksi Sipoon suunnasta risteyksestä kääntymässä Helsinkiin päin tai Järvenpään suunnasta Mäntsälää kohti.

Liittymässä on Stop-merkit Sipoontien suunnista tuleville ja pääväylällä kääntyville ryhmittymiskaistat. Valaistus on, mutta ei liikennevaloja.

Ely-keskuksessa on tiedostettu, että ruuhka-aikoina liittymän välityskyky ei enää riitä ja että se on todella onnettomuusaltis.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei onneksi ole sattunut, mutta useita vakavia tilanteita kyllä. Muun muassa syyskuussa 2016 kun henkilöauto ja pakettiauto törmäsivät rajusti toisiinsa ja useat henkilöt loukkaantuivat.

Väyläviraston mukaan onnettomuuksien syynä on ollut pääsääntöisesti sivuteiden liikenteen jonoutuminen ja pitkät odotusajat.

Nyt käynnistyneeseen tietyöhön sisältyy myös se, että liittymän pohjoispuolella oleva silta (Sotakylän alikulkukäytävä) levennetään ja sen kansirakenteet uusitaan.

Lisäksi 140-tien ja Järvenpäähän johtavan maantien 11667 bussipysäkkejä parannetaan kevyenliikenteen järjestelyineen. Liikenneturvallisuus paranee myös, kun maantie 146:n varteen tulee valaistus Kaskelantien liittymään saakka.

Myös joukkoliikenteen järjestelyt ovat olleet alimitoitettuja. Niitä parannetaan suurentamalla ja uusimalla pysäkkejä. Kevyen liikenteen väylää rakennetaan lisää ja Pornaisen suuntaan tulee valaistus.

– Työnaikaisissa liikennejärjestelyissä joudutaan huomioimaan normaalin liikenteen lisäksi Lahdentietä käyttävät erikoiskuljetukset. Järjestelyillä pyritään siihen, että kaikki liikenne pääsee kulkemaan koko rakennustyön ajan mahdollisimman sujuvasti, sanoo Hilkka Tsupari.

– Koronaviruksen vuoksi teillä on normaalia vähemmän liikennettä, mutta toivotaan autoilijoiden noudattavan työmaalle asetettuja nopeusrajoituksia ja liikkumaan huomioiden tiellä työskentelevät henkilöt ja työkoneet, Tsupari jatkaa.

Iltaruuhka pahin

Kiertoliittymäsuunnitelma on mitoitettu vuoden 2040 ennusteeseen liikennemääristä.

Sen mukaan 140-tiellä on silloin 9600 ajoneuvoa (etelä) ja 8300 (pohjoinen). Sipoontien liikennevirta olisi 6350 (vuonna 2013 se oli 4400) ja Järvenpäähän vievän tien 11667 liikennemäärä olisi 4400 (3100).

Ely-keskuksen mukaan liikennettä on liittymässä viimeksi laskettu tarkemmin vuonna 2013, jolloin maantiellä 140 on ollut arkivuorokaudessa noin 6700 ajoneuvoa.

Iltaruuhka on pahempi kuin aamuruuhka, mutta silloinkin on merkittäviä liikennemääriä. Aamuisin on kääntyjiä Sipoosta päin Helsingin suuntaan ja iltaruuhkaa syntyy, kun työmatkaliikenne palaa Helsingin suunnasta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut