Ely ja kunta laativat suunnitelmaa 10 kilometrin kevytväylälle Nikkilästä Söderkullaan

Tiestö: Ely-keskus haluaa kehittää liittymäjärjestelyitä, Sipoon kunta pyörätietä.

Sipoon kunta ja Uudenmaan ely-keskus laativat esisuunnitelmaa kymmenen kilometriä pitkälle jalankulku- ja pyöräilyväylälle Söderkullasta Nikkilään. Jouni Lampinen

Ulla Yliherne

Sipoon kunta on laatimassa yhdessä Uudenmaan ely-keskuksen kanssa esisuunnitelmaa jalankulku- ja pyörätiestä Söderkullan ja Nikkilän välillä.

Suunnitelmat koskevat noin kymmenen kilometrin matkaa Brobölentien ja Söderkullantien varrelta.

– Ely-keskuksen intressissä on kehittää Öljytien (maantie 148) ja Nikkiläntien liittymäjärjestelyitä. Sitä, kuinka vilkasliikenteisessä risteyksessä kevyenliikenteen kulku voitaisiin tehdä turvalliseksi. Sipoon kunnalla on puolestaan suuri halu edistää jalankulku- ja pyöräilyväylää Nikkilästä Söderkullaan, liikennejärjestelmäasiantuntija Herkko Jokela Uudenmaan ely-keskuksesta kertoo.

– Koska Brobölentien ja Söderkullantie ovat elyn omistamia tieosuuksia, esisuunnitelmat näille molemmille hankkeille tehdään nyt samaan aikaan, hän jatkaa.

Jokelan mukaan esisuunnitelmassa on tarkoitus kartoittaa esimerkiksi mahdollisen uuden kevytväylän sijainti. Tällä hetkellä tie on pääosin sijoitettu Söderkullantien ja Brobölentien itäpuolelle eli Söderkullasta Nikkilään päin katsottuna nykyisen ajotien oikealle puolelle.

– Länsipuolella on maakaasulinja, jonka siirtäminen olisi hyvin kallista, Jokela perustelee.

Turvallisuuden kannalta uusi silta olisi hyvä vaihtoehto.

Oman haasteena suunnitteluun tuo Brobölen silta. Esisuunnitelmassa on ehdotettu erilaisia vaihtoehtoja kuinka jalankulku ja pyöräily voitaisiin järjestää Sipoonjoen yli.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa kevyelle liikenteelle rakennettaisiin kokonaan uusi silta. Tällöin jalankulkijat ja pyöräilijät voisivat ylittää joen ilman, että tie vaihtaisi puolta.

– Liikenneturvallisuuden kannalta uusi silta olisi hyvä vaihtoehto, koska turhia maantien ylityksiä ei tulisi. Uuden sillan rakentamiskustannukset ovat kuitenkin merkittävät, Jokela sanoo.

Toisessa vaihtoehdossa jalankulku- ja pyöräilyväylä vaihtaisi puolta Nikkilästä päin tultaessa Hindsbyntien kohdalla ennen Brobölen siltaa ja palaisi takaisin itäpuolelle Boxintien tuntumassa. Tien ylityskohtaan tehtäisiin tällöin suojatie.

Tämän vaihtoehdon etuna on, että tien rakentamisessa voitaisiin hyödyntää länsipuolella jo olemassa olevaa kevytväylää eikä uutta tarvitsisi rakentaa. Miinuspuoleksi tulee turvattomuus, sillä kevytväylä ylittäisi ajotien kahdesta kohtaa. Lisäksi uusi ylityskohta on elyn mukaan mäessä, mikä heikentää turvallisuutta selkeästi varsinkin näkyvyyden osalta.

– Kaikessa tiesuunnittelussa turvallisuuden tulee olla kaiken lähtökohta, Jokela muistuttaa.

Uuden kevytväylän sekä Öljytien ja Nikkiläntien liittymäalueiden esisuunnitelmien on molempien tarkoitus valmistua kesän aikana. Vt. kuntatekniikan päällikkö Simo Kesti Sipoon kunnasta kertoo, että tämän jälkeen kunnan päättäjien tehtävänä on ratkaista, kuinka väylähanketta viedään eteenpäin.

– Uskoisin, että Sipoolla vahva tahtotila lähteä edistämään kevytväylän suunnittelua. Siihen, että suunnitelmat etenevät aina toteutukseen saakka, tarvitaan kuitenkin mukaan myös ely-keskus. Paljon vaikuttaa myös se, miten kustannukset jakaantuisivat elyn ja kunnan kesken, Kesti sanoo.

Siitä, mitä mahdollinen uusi kevytväylä tulisi kokonaisuudessa kustantamaan, ei Herkko Jokelan mukaan voi vielä antaa tarkkoja laskelmia.

– Kustannusarvio laaditaan tiesuunnitelman yhteydessä. Joka tapauksessa puhutaan useista miljoonista euroista. Hintaan vaikuttaa esimerkiksi pohjaolosuhteet. Onko maapohja pehmyttä savimaata vai esimerkiksi hiekkaa, Jokela sanoo.

Lue myös: Söderkullantie jää ilman korjausta, luvassa vain täsmäpaikkauksia – "elyn päätös on pettymys"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Nyt Joensuun Tilan uimarannalla suositellaan välttämään uimista - vedestä löytyi runsaasti ulosteperäisiä bakteereja
  2. Sipoontien risteyssilta meni remonttiin – luvassa muutoksia liikennejärjestelyihin
  3. Sipoossa varmistettiin kesäkuussa vain muutama koronavirustartunta – ilmaantuvuus noussut Uudellamaalla
  4. Kunta ei ole vielä tänä kesänä turvautunut kiisteltyyn torjunta-aineeseen – Sipoossa rikkakasveja kitketään nyt pääosin käsityönä
  5. Poikkeukselliselle Juhannushölkälle osallistui yli sata osanottajaa – aktiivisimmalle kertyi kymmenen starttia
  6. Lukemisharrastus: Annemari Heinonen on lukenut pian tuhat kirjaa – hän tietää jo, mikä teos päättää tuhannen kirjan listauksen
  7. Ruoka: Strömsöstä tuttu mestarikokki Michael Björklund kehottaa olemaan ylpeä Suomen nuoresta ruokakulttuurista – Hän toivoo, etteivät ketjuruokalat jyrää pikkuravintoloita alleen: "Helmet alkavat olla harvassa"
  8. Tiede: Miksi ihminen juo, vaikka se on haitaksi? Hyödyt saa heti ja riskit joskus myöhemmin, sanoo tutkijaprofessori Pia Mäkelä
  9. Tiede: Aamuryypyn voimin kirkkoon, ristiäisissä olutta, paloviina vei oikeuteen – Tällaista oli arki alkoholin kanssa 1600-luvulla
  10. Linnanmäki nostaa päivittäisten kävijöiden kiintiötä – "Opettelimme uusia toimintamalleja pienemmillä asiakasmäärillä"
  11. Vastuullisuus noussut tärkeäksi perusteeksi verkkokaupassa – tuotteen ympäristömerkki nähdään tärkeänä
  12. Epäiletkö uniapneaa? Aalto-yliopistossa kehitetty uusi älypuhelinsovellus kertoo, kärsitkö hengityskatkoksista
  13. Omistajailmoitus jäi lainvastaisesti tekemättä yli puolella yrityksistä – PRH: voi vaikeuttaa yritysten toimintaa
  14. Maksuhäiriöistä merkintä jo lähes 400 000:lla – vuodessa tuli tuhansia lisää ja koronan odotetaan vielä kasvattavan määrää
  15. HSL lisää viikonloppuun yli 3 000 bussivuoroa – Matkustajamäärissä iso loikkaus, kun ravintoloiden aukiolot vapautuivat

Näytä lisää

Luetuimmat

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.