Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mari Holopainen torjuu kritiikin Helsingin toimista Tallinna-tunnelin kanssa: "Se kannattaa rakentaa sinne, missä on ihmisiä"

Liikenne: Helsinki on luontevin ja kannattavin paikka Tallinnaan suunnitellun tunnelin lähtöpisteeksi, arvioi Mari Holopainen.

Uudenmaan maakuntavaltuusto käsittelee tiistaina Helsingistä Tallinnaan suunniteltavan rautatietunnelin linjausvaihtoehtoja.

Tunnelihanke on nyt maakuntakaavakäsittelyssä.

Yksityinen kehitysyhtiö syyttää Helsinkiä muun muassa siitä, että jos pääkaupunki ei saa omaa linjaustaan läpi, koko hanke torpataan.

Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mari Holopainen (vihr.) kiistää nämä väitteet.

– Asia ei ole näin. Valtuutetut ja puolueet toimivat ja ovat toimineet maakuntahallituksessa oman arvionsa perusteella, Holopainen korostaa.

– Päätöksenteko on demokraattista, eikä Helsingillä ole ollut enemmistöä päätöksenteossa.

Ei ole ollut enemmistöä päätöksenteossa.

Holopaisen mukaan kolmesta vaihtoehdosta paras on kuitenkin maakuntahallituksen ehdottama linjaus.

– Valtakunnallisen ja kansainvälisen liikenteen solmukohta on luonteva vaihtoehto, hän korostaa.

– Tunneli on taloudellisesti mahdollinen vain, jos matkustajavolyymit ovat suuret.

– Matkustajien tulee päästä tunnelista sujuvasti ilman ruuhkia lopulliseen määränpäähänsä sekä Suomen sisällä että kansainvälisesti.

Holopainen muistuttaa, että Helsingin keskusta vetää puoleensa huomattavia määriä niin työ- kuin vapaa-ajankin matkustajia koko maasta.

– He hyötyisivät mahdollisimman nopeasta ja saavutettavasta yhteydestä Tallinnaan ja muualle Baltiaan ja Eurooppaan.

Erimielisyys valinnan kohteena olevasta tunnelilinjauksesta ei Holopaisen mukaan ole aluepoliittinen.

– Linjaus on ennen kaikkea liikennepoliittinen. Helsingin keskustan kautta kulkevaa linjausta on perusteltu sekä taloudellisesti että toiminnallisuuden kautta, sillä se tukisi pääkaupunkiseudun ja koko valtakunnan liikennejärjestelmää, Holopainen perustelee.

– Tavoitteena tulee olla se, että mahdollinen tunneli kytkeytyy muuhun liikennejärjestelmään ja liikennekeskittymiin sekä sinne, missä on ihmisiä.

Jos tunneli päätettäisiin rakentaa, se voisi Holopaisen mukaan tukea koko pääkaupunkiseudun kehitystä.

– Tunnelin ajankohta ei kuitenkaan osu elpymisen alkuvaiheen aikatauluun, mutta voisi jatkossa olla sitä.

– Linjaus mahdollistaisi kaksoiskaupungin ja laajempien yhteyksien muodostumisen. Sen on arvioitu lisäävän kauppaa, investointeja ja kestävää matkailua, Holopainen pohtii.