Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sipoossa tehdään 130 erilaista jäätelöä – Sesonkiaikana Söderkullan jäätelötehtaassa paiskitaan töitä kellon ympäri

Herkuttelu: Jäätelöä on valmistettu Sipoossa jo vuodesta 1978.

Suomalaiset ovat jäätelökansaa. Täällä nautitaan viileää herkkua keskimäärin 13 litraa vuodessa henkilöä kohden. Se on eniten koko Euroopassa. Eikä piskuinen jäätelökansa jää jalkoihin maailmanlaajuisestikaan, sillä Suomea enemmän jäätelöä syödään ainoastaan Yhdysvalloissa, Uudessa-Seelannissa ja Australiassa.

– Voisi luulla, että esimerkiksi Italia menisi Suomen ohi vahvan gelateria-kulttuurin ansiosta, mutta näin ei ole, Unileverin jäätelöistä Suomessa vastaava Senior Brand Manager Lotta Blomster toteaa.

Suomalaisten intohimo jäätelöä kohtaan näkyy myös Unileverin Sipoon jäätelötehtaassa Söderkullassa, joka kansan keskuudessa tunnetaan paremmin Ingmanin jäätelötehtaana. Tehtaassa eletään nyt vuoden kiireisintä aikaa.

Jäätelö tehdään kellon ympäri kolmessa työvuorossa useilla tuotantolinjoilla. Sesonkiaikaan tehtaassa työskentelee parhaillaan noin 80 henkilöä.

– Jäätelöä syödään Suomessa ympäri vuoden, mutta kyllä kesähelteet näkyvät kuluttajapiikkinä. Valmistautuminen jäätelökesään on yleensä aloitettu jo edellisenä vuonna. Talvella tehdään markkinointiin ja suunnitteluun liittyviä töitä sekä tehdään joitain raaka-ainehankintoja, Blomster kertoo.

Jäätelön valmistuksella on Sipoossa pitkät perinteet. Söderkullan jäätelötehdas siirtyi Unileverin alaisuuteen vuonna 2011, mutta jäätelöä on Sipoossa valmistettu Ingmanin alla jo vuodesta 1978 lähtien. Nykyisin Sipoossa valmistetaan 130 erilaista jäätelöä.

Etukäteen mietimme, voiko jotain näin hullua laittaa jätskiin, mutta selvästi voi.

– Osa jäätelöbrändeistä on todella pitkäikäisiä. Esimerkiksi Jättistä ja Kingistä on valmistettu jo 40 vuoden ajan, Blomster huomauttaa.

Vielä kunnioitettavampaan ikään yltää mehujäätelö Lipsi, joka viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlaa.

– Kun Lipsi lanseerattiin keväällä 1970, sen ensimmäinen maku oli ananas. Maku poistui vuosien varrella, mutta nyt klassikkomaku tekee paluun juhlavuoden kunniaksi, Blomster kertoo.

Vaikka tietyt suosikit pitävät pintansa vuodesta toiseen, Sipoon jäätelötehtaassa kehitellään jatkuvasti myös uutuuksia. Moneen niihin saadaan idea suoraan kuluttajilta.

– Meille tulee valtavasti yhteydenottoja, kuten esimerkiksi, että voisitteko tehdä korvapuustinmakuisen Jättiksen. Toiveet osoitetaan yleensä juuri johonkin tiettyyn jäätelöön.

Uusien jäätelöiden valmistuksesta vastaavat Sipoon tehtaan omat tuotekehittelijät Annukka Nieminen ja Piia Hyttinen sekä jäätelömestari Jouni Vienonen, jotka omien sanojensa mukaan ”keittelevät” uusia jäätelömakuja. Niitä testataan ja koemaistetaan noin 5–6-hengen raadille. Arvosteluraatiin kuuluva Blomster kertoo, että uusia makuja maistellaan kuukausittain.

– Välillä homma menee kerralla maaliin ja toisinaan taas tulee huteja, kun se, mikä on paperilla kuulostanut herkulliselta, ei toimikaan käytännössä.

Jäätelötehtaalla seurataan tarkkaan myös erilaisia trendejä niin kotimaassa kuin maailmalla. Silti suomalainen yleisö täytyy tuntea. Esimerkiksi muualla Euroopassa kirsikka on yhtä yleinen marja kun meillä herukat, mutta Blomsterin mukaan jäätelönä kirsikka ei suomalaisille maistu. Pistaasipähkinä puolestaan on hiljalleen saamassa jalansijaa myös meillä suolaisesta kinuskista puhumattakaan.

Blomster myöntää, että uuden jäätelön lanseeraus jännittää aina.

– Viime kesän yksi uutuuksista oli Jättis Unicorn, joka vastasi yksisarvisbuumiin. Vaikka uskoimme itse vahvasti tuotteeseen, sen suosio yllätti silti. Etukäteen mietimme, että voiko jotain näin hullua laittaa jätskiin, mutta selvästi voi, Blomster kuvailee mansikan ja hattaran makuyhdistelmää.

Tänä vuonna Sipoon tehtaalla on satsattu muun muassa Muumi-jäätelöihin, joissa on tavallista vähemmän sokeria.

– Meillä on omat ravitsemukselliset kriteerit, joiden noudattamisessa olemme tarkkoja erityisesti lapsille suunnattujen tuotteiden kohdalla, Blomster sanoo.