Aku Ankalle sapiskaa Sanni-artistin konserttilippujen mainonnasta – "Klikkaa tosta ja hae liput"

Sanni oli vahvasti esillä Aku Ankan numerossa 32/2018. Klaus Nurmi
Jussi Vehkasalo

Jussi Vehkasalo

Kuluttuja-asiamies on antanut huomautuksen Aku Ankka -lehteä julkaisevalle Sanoma Media Finlandille kuluttuajansuojalain rikkomisesta, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Tiedotteen mukaan Aku Ankan ar-kilpailussa oli lapsille suora ostokehotus Sanni-artistin keikalle, lehti mainosti Sannin konserttilippuja kuluttajansuojalain vastaisella tavalla. Ar tarkoittaa lisättyä todellisuutta (augmented reality). Lehdessä ollut printtimainos ei kuluttaja-asiamiehen mukaan myöskään ollut tunnistettavissa mainokseksi. Tiedotteen mukaan Sanoma Media Finlandia sitoutuu toimimaan kuluttaja-asiamiehen kannan mukaisesti.

Kyseisen Aku Ankka -lehden (32/2018) sarjakuvatarinassa seikkaili Sanni-laulajasta tehty piirroshahmo, minkä lisäksi lehdessä oli artikkeli laulajasta. Artikkelin alla oli kilpailumainos, jossa lukijaa kehotettiin ar-sovelluksen avulla etsimään lehdestä virtuaali-Sanni ja voittamaan liput hänen konserttiinsa. Tiedotteen mukaan mainos ei juuri eronnut visuaalisesti sen yhteydessä olevasta artikkelista, vaikka toimituksellinen ja markkinointiaineisto on pidettävä erillään erityisesti lapsille suunnatuissa julkaisuissa.

Koska sekä kilpailu että keikka olivat ikärajattomia ja Aku Ankka on tyylilajinsa, aihepiirinsä ja sisältönsä puolesta omiaan kiinnostamaan lapsia, on kumpaakin mainosta pidettävä lapsille suunnattuna.

– Nykyään markkinoinnissa hyödynnetään yhä enemmän uudenlaisia muotoja, kuten lisättyä todellisuutta. Kuluttajansuojan periaatteet koskevat myös näitä uusia mainosmuotoja, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen korostaa tiedotteessa.

Sannista kertovan artikkelin alla oli kilpailumainos, jossa lukijaa kehotettiin ar-sovelluksen avulla etsimään lehdestä virtuaali-Sanni ja voittamaan liput hänen konserttiinsa. Klaus Nurmi

Alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia arvioidaan tiukemmin kuin muuta markkinointia, koska lapset ovat ikänsä vuoksi erityisen alttiita vaikuttamiselle. Mainoksen tunnistaminen on todennäköisesti sitä vaikeampaa, mitä nuoremmasta lukijasta on kyse, perustelee kuluttaja-asiamies päätöstä.

Vaikka Aku Ankassa olleessa kilpailumainoksessa olikin mainosmerkintä ja maininta kaupallisesta yhteistyöstä, se ei ollut lapsille selkeästi tunnistettavissa mainokseksi, sanotaan tiedotteessa. Lehdessä ollut kilpailu oli toteutettu lisättyä todellisuutta hyödyntäen. Lukija latasi puhelimeensa ar-sovelluksen ja skannasi sillä Sanni-tarinan ruutuja, jolloin ruutujen päälle ilmestyi videomateriaalia Sannista.

Tarinan lopussa sovellukseen ilmestyi onnenpyörä, josta saattoi voittaa liput Sannin keikalle. Jos onni ei suosinut lukijaa, onnenpyörän viereen ilmestyi linkki, jossa kehotettiin ”tsekkaamaan liput.” Samassa yhteydessä virtuaali-Sanni kannusti lukijaa ”klikkaamaan tosta ja hakemaan liput”. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tämä on suora ostokehotus etenkin siksi, että sen yhteydessä olleesta linkistä oli mahdollista päästä ostamaan lippuja, sanotaan tiedotteessa.

– Kaupallisia viestejä ei saa piilottaa muuhun viestintään. Mainoksessa olleen ar-sovelluksen lataamisella ei saanutkaan leikkimielistä etsintäkisaa, vaan suoran ostokehotuksen sisältävää markkinointia, Väänänen sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Minä ja Suomenlahti -kuvakisan ensimmäinen voittaja on valittu – Voittokuvassa komeilee huikea merimaisema
  2. Osa oppilaista ja koulun henkilökunnasta kärsi Juhlatalon sisäilmasta – Tarvittavat korjaukset tehdään kesän aikana
  3. Koronan lomauttamat nostivat Sipoon työttömyysluvut pilviin – nousua vuodessa 140 prosenttia
  4. Koululaisten HSL-matkakortin latauskäytäntö muuttui – Kunta suosittelee: vältä ruuhkat ja tee lataus jo heinäkuussa
  5. 1,7 miljoonan euron digiloikka tekee kuntalaisesta kuninkaan – Sipoon pilottihanke tähtää palvelualttiiseen kuntaan
  6. Ihmissuhteet: Näillä vinkeillä parisuhde kestää poikkeusajat – "Olisi tärkeää, että puolisoiden toiveet ja odotukset kohtaisivat"
  7. Autoilija törmäsi betoniporsaaseen Porvoon moottoritiellä - kaksi sairaalaan
  8. Parisuhteet: Seksuaalisuus muuttuu kokonaisvaltaisemmaksi, kun ihminen vanhenee – " Jos sillä on yhteys hyvinvointiin nuoremmilla, niin miksi ei vanhemmilla?"
  9. Olitko Tallinnan-laivalla? Risteilylaivoilla on ollut useita koronan kantajia, varoittaa THL
  10. Bussikuski raivosi ja heitti matkustajia väkivalloin ulos bussista Helsingissä – Vaati isoja korvauksia työsuhteen purusta, mutta joutui itse maksamaan
  11. Tukes selvittää Helsingin kaupunginteatterin räjähdystä – Alalla pelätään, että vastaavia onnettomuuksia voi sattua muuallakin
  12. HSL-sovelluksessa voi maksaa lippuja nyt myös Pivolla
  13. Älä päästä koiraa sinileväiseen veteen – Näin tunnistat hengenvaarallisen myrkytyksen
  14. USU: Ruumiinavauksia vähemmän kuin koskaan – Lääkäri: "Tämä on huolestuttava suunta"
  15. Hyvinvointi: Miia Hoisko, 37, omistaa 4 erilaista fillaria – "Yhdellä pyörällä ei pärjää, jos haluaa kehittyä useissa pyöräilylajeissa"

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Autoilija törmäsi betoniporsaaseen Porvoon moottoritiellä - kaksi sairaalaan
  2. Koululaisten HSL-matkakortin latauskäytäntö muuttui – Kunta suosittelee: vältä ruuhkat ja tee lataus jo heinäkuussa
  3. Koronan lomauttamat nostivat Sipoon työttömyysluvut pilviin – nousua vuodessa 140 prosenttia
  4. Osa oppilaista ja koulun henkilökunnasta kärsi Juhlatalon sisäilmasta – Tarvittavat korjaukset tehdään kesän aikana
  5. Avoimet puutarhat -tapahtuma avaa portit neljään sipoolaispuutarhaan
  6. ”Tänne ei moni löydä ilman opastustani” – retkiopas näyttää parhaat mustikkapaikat
  7. Lättähattu puksuttaa kiskoilla taas heinäkuussa – museojunan kyytiin pääsee Nikkilästä kesällä viidesti
  8. "Sähköauto kulkisi tällä tuotannolla yli 10 miljoonaa kilometriä" – Sipoon jättimäiseen logistiikkakeskukseen asennetaan 4 000 aurinkopaneelia
  9. Minä ja Suomenlahti -kuvakisan ensimmäinen voittaja on valittu – Voittokuvassa komeilee huikea merimaisema
  10. Tulipalo tuhosi kokonaan asuintalon piharakennuksen Paippisissa
  11. Sipoo jakoi vuosiavustuksia yhdistyksille liki 7 000 eurolla – eläkeläiset saivat suurimman potin
  12. Kolumni: Vetävä, pitävä Sipoo
  13. 1,7 miljoonan euron digiloikka tekee kuntalaisesta kuninkaan – Sipoon pilottihanke tähtää palvelualttiiseen kuntaan
  14. Kalkkirannan pysäköintiongelmalle tulee viimein stoppi: parkkikiekot käyttöön joka päivä ja sakot väärin toimiville
  15. Pilvijärvi on rauhoitettu yöksi jo vuosikymmenet – myös yhteistyö SV:n kanssa juontaa aikojen taa

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.