HSL karsii vuoroja Sipoon-liikenteessä – "Toivomme asiakkailtamme ymmärrystä"

Linja-autot: Koululaisliikenne hoidetaan normaalisti, mutta aamuruuhkan vuoroväli Nikkilästä Rautatientorille pitenee.

Bussiliikenne harvenee Sipoossa. HSL-kuntayhtymä tekee leikkauksia toimintamenoihin, koska matkustajamäärät ovat vähentyneet. Jouni Lampinen/Arkisto

Jouni Lampinen

Helsingin seudun liikenne eli HSL karsii toimintamenojaan myös Sipoossa. Palvelutasomuutokset toteutuvat siirryttäessä talviliikenteeseen 10.8. Sipoo on samassa tilanteessa kuin muutkin HSL:n jäsenkunnat.

– Joudumme toteuttamaan säästöjä liikenteestä tiukan taloustilanteen takia koko HSL-alueella, joukkoliikennesuunnittelija Ossi Berg kertoo.

– Euromäärällisesti suurin säästö on saatu linjojen 785-788 muutoksilla (Rautatientori–Nikkilä–Pornainen/Porvoo), kun yksi bussi otetaan kokonaan pois päivittäisestä ajosta.

Linjat 785-788 ovat pitkiä, ruuhkapainotteisia linjoja, joilla yhdellä bussilla ei saada ajettua kuin yksi tai korkeintaan kaksi lähtöä esimerkiksi aamuruuhkassa, Berg sanoo ja jatkaa:

– Tämä siksi, koska siirtoajo takaisin Sipoon (Porvoon/Pornaisten) päähän vie paljon aikaa.

– Liikennöinnin suunnittelu on myös aina tasapainoilua ruuhkapiikkien ja hiljaisten aikojen välillä. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että aamuruuhkan loppupuoliskolla tarve koululaisia kuljettaville vuoroille kasvaa. Tämän takia koulupäivinä – noin kello 7.30-9 – Sipoon bussiliikenne on varsin kallista järjestää.

Siirtoajo takaisin vie paljon aikaa.

Ossi Berg, HSL

Ruuhkapiikkien mukaan kalustomäärää mitoitettaessa iso osa busseista joutuu seisomaan muuten toimettomana.

– Sen takia sieltä myös saadaan suurimmat säästöt. Koululaisliikenteen palvelusta määrää perusopetuslaki, siellä liikkumavaraa on käytännössä erittäin vähän.

– Konkreettisesti tämä näkyy asiakkaalle siten, että aamuruuhkan vuoroväli Nikkilästä Rautatientorille muuttuu aiemmasta, syysliikenteessä 2019 käytetystä noin 20 minuutista noin 30 minuutiksi.

– Iltapäiväruuhkassa muutos on pienempi, tuolloin ruuhkaisin aika ajetaan aiemminkin käytössä olleella 15 minuutin vuorovälillä.

Aiemmin mainittujen Nikkilän suorien bussien 785-788 leikkausten ohella myös sisäisessä liikenteessä on useita muutoksia.

–  Muutokset kohdistuvat vähiten käytettyihin vuoroihin, jotka eivät palvele koulumatkayhteyksiä, siis lähinnä varhaisessa aamussa ja iltapäivällä neljän jälkeen ajettavia vuoroja. Sisäisen liikenteen muutokset kohdistuvat linjoille 984, 993, 994, 995 ja 996.

– Vastaavan tyyppisiä pieniä muutoksia tehtiin myös linjoille 841 ja 985.

HSL saa noin puolet tuloistaan asiakkailta lipputuloina ja noin puolet kunnilta.

– Lipputulot laskivat matkustajamäärien mukana jyrkästi koronaviruskriisin alettua Suomessa keväällä, mutta kustannuksia ei voitu liikennöintisopimussyistä leikata yhtä nopeasti.

– HSL:n matkustajamäärät eivät ole vieläkään palanneet koronaviruskriisiä edeltävälle normaalitasolle, joten myös tulomme ovat tavallista ja aiemmin budjetoitua matalammat. Tämän tulee näkyä myös menoissamme, jonka takia palvelua joudutaan supistamaan.

Vaikka HSL haki säästöjä jo siirtymällä kesäaikatauluihin normaalia aikaisemmin, oli lisätarve säästöille välttämätön.

– Toivomme asiakkailtamme ymmärrystä ja pyydämme tutustumaan www.hsl.fi/korona -sivuun, jonka ohjeet nousevat aiempaakin tärkeämmäksi nyt syksyllä, kun matkustajamäärät lähtevät kesän jäljiltä taas nousuun.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.