Uusimaalaiset RKP:n kansanedustajat Anders Adlercreutz ja Veronica Rehn-Kivi ovat pettyneitä liikenne – ja viestintäministeriön ilmoituksen, että itäistä raideyhteyttä jatketaan reittiä lentorata–Porvoo–Kouvola.
Vaihtoehtona oli itäisen rantaradan reitti, joka olisi kulkenut Porvoon ja Loviisan kautta Kotkaan ja edelleen Luumäkeen. Tämä ei nyt näytä toteuvan.
RKP:n edustakuntaryhmän puheenjohtaja Adlercreutzin mukaan tämä olisi merkinnyt alueen yritysten toimintaedellytysten huomattavaa parantumista.
– Junayhteys olisi edesauttanut työmatkaliikennettä ja edistänyt muuttoa alueelle, ja siten edistänyt ja vahvistanut koko alueen elinvoimaa ja infrastruktuuria. Yhteys olisi arvioiden mukaan voinut tuoda jopa 7,2 miljoonaa uutta junamatkalaista.
Rehn-Kivi painottaa hyvien yhteyksien tärkeyttä ilmaston näkökulmasta. Ennenkaikkea on pahoillaan loviisalaisten puolesta.
– Loviisa näyttäisi jäävän ilman junayhteyttä. Toimivat junayhteydet ovat avainasemassa hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä ja ympäristöystävällisten työ- ja vapaa-ajanmatkojen tarjoamisessa.
Itäinen rantarata olisi Rehn-Kiven mukaan yhdistänyt täysin uusia paikkakuntia rautatieverkkoon ja laajentanut työmatka-aluetta pääkaupunkiseudulle merkittävästi.
– On arvioitu, että koko radan varrella voitaisiin tehdä jopa miljoona työmatkaa vuodessa. Se olisi parantanut mahdollisuutta liikkua joustavasti niin itään kuin länteen rannikkoa pitkin, Rehn-Kivi sanoo.
Päinvastoin kuin kansanedustaja väittää, Loviisan alue ei olisi valitussa ratalinjauksessakaan jäämässä vaille junayhteyttä. Asemapaikka on suunniteltu alustavasti Koskenkylään, joka on Loviisaa.