Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Alkolla riittää nyt asiakkaita! Roseeviinin menekki kasvoi yli 40 prosenttia

Alko tiedottaa myyntinsä kasvaneen syyskuussa 15,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Prosentuaalisesti eniten lisääntyi roseeviinien menekki: vaaleanpunaisen viinin myynti kasvoi huimat 40,6 prosenttia.

Kuohuviinien myynti kasvoi syyskuussa edellisvuoteen verrattuna 20,2 prosenttia, valkoviinien 19,2 prosenttia, punaviinien ja muiden väkevien 16,8 prosenttia.

Hyvin kaupaksi menevistä väkevistä Alko nostaa esimerkkinä rommin, viskin ja konjakin.

Myös alkoholittomien juomien myynti nousi Alkossa lähes kymmenen prosenttia.

Asiakasmäärät ovat kasvaneet kuitenkin myyntiä maltillisemmin: syyskuussa Alkossa kävi asiakkaita 8,8 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Viime vuoden tammi–syyskuun myyntiin verrattuna Alkon myynti on kasvanut 12,4 prosenttia.

– Korona-aikana kysyntä on kohdistunut erityisesti viineihin, jotka vastaavat litramyynnin kehityksestä lähes 80 prosenttia, liiketoimintajohtaja Kari Pennanen kertoo Alkon tiedotteessa.

Alkon suosiota on korona-aikana kasvattanut sekä ravintoloiden toiminnan suitsiminen että matkailun väheneminen.

Alkoholia suomalaiset eivät juo sen enempää kuin ennenkään, vaan päinvastoin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) 7. lokakuuta julkaiseman tutkimuksen mukaan suomalaiset vähensivät alkoholinkulutustaan koronaepidemian ensiaallon aikana huhti– 31 kesäkuussa noin kymmenen prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

THL arvioi asiaan vaikuttaneen myyntikanavien supistumisen lisäksi sosiaalisen elämän vähenemisen sekä huolen toimeentulosta.