Täyssähköautoilu tulee Suomessa kalliiksi – kun vertaa muihin Euroopan maihin

Täyssähköautoilu on Suomessa eurooppalaisittain kallista. Arkisto / Katja Juurikko
Jussi Vehkasalo

Jussi Vehkasalo

Täyssähköautoilun kuukausittaiset kokonaiskustannukset ovat Suomessa keskimäärin 944 euroa ja Euroopan kalleimmassa maassa Sveitsissä 949 euroa. Kolmantena tulevat Tanska ja Belgia, joissa kuluja syntyy 797 euroa kuukaudessa, kerrotaan LeasePlan Finlandin tiedotteessa.

Edullisinta täyssähköautolla ajaminen on Kreikassa, missä kokonaiskustannukset ovat 594 euroa kuussa. Kokonaiskustannukset kattavat arvonalennuksen, polttoaineen, verot, vakuutukset ja huollot.

– Sähköautoilun kustannukset ovat Suomessa edelleen eurooppalaisittain korkeat, vaikka ne laskevatkin koko ajan. Latausinfrastruktuurin rakentamiseen pitäisi saada vauhtia, jotta sähköautoilu kehittyisi vielä nykyistä nopeammin, LeasePlan Finlandin toimitusjohtaja Petteri Pihlas sanoo tiedotteessa.

Sähköautoilun ja muiden käyttövoimien kokonaiskulujen vertailussa Suomi on omaa luokkaansa sähköautoilun kalleudessa, sanotaan tiedotteessa. Bensiinikäyttöisten autojen kuukausikulut ovat 767 euroa ja dieseleiden 794 euroa. Sveitsissä vastaavat luvut ovat 960 euroa ja 925 euroa. Muun muassa Norjassa, Italiassa, Hollannissa, Portugalissa ja Ruotsissa sähköautoilu on joko halvempaa tai lähes samanhintaista kuin polttomoottoriautoilu.

Autoilun kustannukset ovat Suomessa käyttövoimista riippumatta selvästi eurooppalaista keskiarvoa korkeammat. Kalleinta autoilu on Sveitsissä ja halvinta Unkarissa. Suomen sijoitus listalla säilyy, vaikka kuluja verrataan bruttokansantuotteeseen.

Lisää virtaa työsuhdeautojen veroetuun – yrityksiä kannustetaan vaihtamaan bensa- ja dieselautot sähköautoihin

Kun autoilun kokonaiskustannusten keskimääräistä jakaumaa verrataan kaikissa tutkimukseen osallistuneissa maissa ja kaikissa autoluokissa eri käyttövoimilla, on arvonalenema sähköautojen kokonaiskustannuksista suurin eli 59 prosenttia. Sitä seuraa vakuutukset 13 prosentilla ja polttoainekulut 10 prosentilla.

Arvonaleneman osuus on myös diesel- ja bensiinikäyttöisillä autoilla suurin kuluerä eli 46 ja 41 prosenttia, kun polttoaineen osuus kokonaiskustannuksista on dieselillä 20 prosenttia ja bensiiniautoilla 27 prosenttia. Vakuutusten ja huoltojen osuudet käyttökustannuksista ovat kaikissa käyttövoimissa jokseenkin samat, kerrotaan tiedotteessa.

LeasePlan Finland on leasingyritys, joka hallinnoi tiedotteen mukaan 1,9 miljoonaa ajoneuvoa yli 30 maassa.

Espoon poliisilla päänavaus täyssähköisiin autoihin – mutta käyvätkö ne takaa-ajoihin?

HSL teetti esiselvityksiä tiemaksuista – "Helsingin seudulta kerättävät tiemaksutuotot tulee käyttää seudun liikennejärjestelmän parantamiseen"

Autokaupassa hienoista kohennusta, myynti jää silti reilusti viime vuodesta – Autoala: "Sähköautojen hankintatukea pitää uudistaa"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut