Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen autoilla ajetaan vuodessa yhteensä 3 250 000 kilometriä, siksi renkaissa ei kitsastella

Poliisi: Suurimmat kilometrilukemat partioautoihin tulevat Porvoon poliisiasemalta, josta kuljetaan päivittäin Sipooseen, Pornaisiin ja Askolaan.

Komisario Asko Sartanen kertoo, että poliisin autoissa on talvisin nastarenkaat, sillä koskaan ei tiedä, millaiseen maastoon auton kanssa mennään. Mari Mäkinen

Mari Mäkinen

Itä-Uudenmaan poliisilla on käytössään useita kymmeniä autoja.

Talvi- ja kesärenkaiden vaihto onkin vaativa operaatio.

Se suunnitellaan huolella niin, että vaihdot häiritsevät mahdollisimman vähän päivittäistä toimintaa.

– Operatiivisen kenttätoiminnan lähiesimiehet järjestelevät renkaanvaihtojen käytännön logistiikan. Itse vaihdot tehdään alihankintana, kertoo komisario Asko Sartanen Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen liikennepoliisisektorista.

Rahaa renkaisiin Itä-Uudenmaan poliisilaitoksella kuluu vuodessa reilut 53 000 euroa. Summassa on mukana arvonlisävero.

Renkaita kuluu, sillä kilometrejä ajoneuvoille kertyy vuodessa miljoonia.

Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen autoilla ajetaan vuodessa yhteensä noin 3 250 000 kilometriä.

Komisario Asko Sartanen

– Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen autoilla ajetaan vuodessa yhteensä noin 3 250 000 kilometriä, Sartanen sanoo.

Suurimmat kilometrilukemat partioautoihin tulee Porvoon suunnalla, sillä siellä välimatkat ovat suurimmat. Porvoon poliisiasemalta kuljetaan päivittäin ympäryskuntiin, muun muassa Sipooseen, Pornaisiin ja Askolaan.

– Vantaalla taas partion toimialue on vain Vantaa ja etäisyydet huomattavasti pienemmät.

Auto on yksi keskeisimmistä poliisin työkaluista. Selkeimmin se korostuu valvonta- ja hälytystoiminnassa. Silloin auto on partioiden poliiseille sekä työväline että työpaikka. Liikennepoliisissa auton käyttö on monipuolista. Sillä liikutaan liikennevirtojen mukana, siirrytään vaihteleville valvonta-alueille, mutta myös suoritetaan takaa-ajoja. Auton kunnon ohella myös kuljettajan ammattitaito korostuu.

– Meillä on liikennepoliisissa hyvin erilaista kalustoa, jolla pystytään seuraamaan ja pysytään perässä, vaikka lakia rikkoneella kuljettajalla olisi allaan kovinkin voimakastehoinen auto tai hän muuten haluaa ajaa kovaa ja vaarallisesti. Liikennepoliisilla pitää on kyky ja työkalut ottaa kiinni tällainen henkilö.

Rahaa renkaisiin Itä-Uudenmaan poliisilaitoksella kuluu vuodessa reilu 53 000 euroa.

Rikospoliisin puolella autoilla käydään muun muassa rikospaikoilla tutkimusvälineet mukana. Kuulustelumatkoja tehdään oman piirin sisällä, mutta myös toisiin poliisipiireihin.

– Lisäksi poliisi suorittaa erilaista tarkkailutoimintaa ja siinä saatetaan käyttää autoja, joita ei poliisiautoiksi tunnista. Kunnolliset ja hyväkuntoiset renkaat varmistavat työtehtävien sujumisen ja kaikkien turvallisuuden. Autoissa käytetään talvisin nastarenkaita, sillä poliisiautoilla ajetaan hyvin vaihtelevissa olosuhteissa.

– Sen varaan ei tietenkään voi laskea, että poliisi ajaisi vain siistiä kaupunkiajoa tai hyväkuntoisilla maanteillä. Esimerkiksi Porvoon ympäristö on hyvinkin maaseutumaista. Pitää varautua siihen, että poliisiautolla on turvallista ajaa, oli maasto millainen tahansa.

Renkaidenvaihto on logistisesti iso ponnistus ja vaatii ammattitaitoa saada se hoidettua päivittäisen toiminnan siitä kärsimättä.

– Niin paljon autoja meillä ei ole, että voimme osan autoista pistää sivuun renkaiden vaihdon takia. Autoihin laitetaan matalalla kynnyksellä aivan uudet renkaat, jotta niillä varmasti pärjää koko ajokauden. En ainakaan itse muista kentältä sellaista tilannetta, että renkaat olisi pitänyt käydä vaihtamassa kesken kauden sen takia, että ne ovat liian kuluneet, Sartanen toteaa.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut