Eskarilaiset taiteilivat voimaeläimiä ja muita taideteoksia ikkunanäyttelyyn – työt nähtävillä tästä päivästä alkaen
Kulttuuri: Esikoulun oppilaat ahkeroivat ja loivat upeita taideteoksia,
Luomisen ilo on ollut käsin kosketeltavaa Lukkarin koulun ja Nikkilän Sydämen esiopetuksessa tänä syksynä. Lapset ovat luoneet upeita teoksia, jotka ovat kaikkien nähtävillä 20.–29.11.
Näyttelyn avajaisia vietetään perjantaina (20.11.) lasten oikeuksien päivänä.
– Meillä on tässä kaikki syksyn työmme. Kaikki mitä olemme tehneet, tulee näytille, varhaiskasvatuksen opettaja Suvi Nieminen kertoo.
Lapset kertovat mielellään syksyn projekteistaan ja heti alkuvaiheessa he korjaavat toimittajaa, että kyseessä ei ole päiväkoti, vaan eskari.
– Mukavinta oli tehdä voimahahmo, yksi lapsista sanoo.
– Parasta oli maalaaminen, toinen lisää.
Mukavinta oli tehdä voimahahmo.
Voimahahmojen tekeminen oli nopean tekijäotannan perusteella suosituin syksyn taideprojekteista.
– Tämän nimi on Minni. Se on hassu, Lisa kertoo.
Minnin kaulalla on koru, joka kuuluu olennaisena osana voimahahmon tyyliin, Lisa vahvistaa.
Myös Amanda esitteli voimahahmonsa.
– Tämän nimi on Sumu.
Lapset tutustuivat kulttuuriympäristöönsä vierailemalla Stefan Lindforsin teoksen – Spiritus Luxin – luona Jokipuistossa. Samalla lapset saivat hyvää pohjavirettä omille töilleen.
He myös keksivät erilaisia lempinimiä Lindforsin Spiritus Luxille. Lasten antamina taideteoksen nimivaihtoehtoina toimivat muiden muassa Hai, Riihileijona, Tiikerijoukko, Purjevene ja Koira.
Taiteellista lähtökohtaa antoi myös vierailu auringonkukkapellolla, entisen Runebergin päiväkodin edessä.
Näyttelyyn ei pääse näin korona-aikana sisälle, mutta kaiken näkee koulukeskuksen entisen ruokasalin ikkunoita lähestymällä. Kyseisten ikkunoiden sisäpuolella esikoululaiset viettävät arkeaan.
Nieminen on huomannut lasten havahtuneen kasvavissa määrin tulevaan näyttelyyn.
– Lapset ovat heränneet siihen, että kuka tahansa voi tulla näitä teoksia katsomaan. Ja tänne voi kutsua vaarin, mummin tai kummitädin vaikka illalla katsomaan.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.