Paketteja liikkuu nyt massiivisia määriä ja aina ne eivät osu siihen noutopisteeseen tai pakettiautomaattiin, johon ne on alunperin tarkoitettu.
Useimmissa verkkokaupoissa asiakas voi valita paikan, esimerkiksi lähimmän pakettiautomaatin, johon ostos toimitetaan. Siitä huolimatta se voi päätyä noutoon aivan muualta, ärsyttävän kaukaakin.
Näitä ärsytyksiä on purettu runsaasti tietenkin sosiaalisessa mediassa ja jaettu huonoja kokemuksia. Jollain on jopa paketti päätynyt Helsingin sijaan Ouluun.
Asiakas saa tuta logistiikan kiharoita niin Postin kuin Matkahuollonkin palveluissa.
– Tunnistamme ilmiön, sanoo Matkahuollon pakettipalveluiden johtaja Kati Nevalainen.
Pakettiautomaatteja on sijoitettu eri puolille, yleensä kauppojen yhteyteen ja niitä lisätäänkin jatkuvasti. Suosituimmat automaatit täyttyvät kuitenkin Nevalaisen mukaan nopeasti.
– Paketit ohjataan tällöin varanoutopisteeseen. Saapumisilmoitus asiakkaalle lähtee, kun lähetys on hyllytetty uudessa paikassa.
Tilanne pakettiautomaateilla elää joka hetki, sillä niistä haetaan ja niihin tuodaan lähetyksiä jatkuvasti. Vapaiden lokeroiden määrä ei aina ole tiedossa, kun lähetyksiä lastataan autoon.
Keväästä lähtien koronatilanteen myötä verkko-ostosten määrä on kasvanut lähes räjähdysmäisesti.
Lokakuun loppuun mennessä Matkahuollon välittämistä lähetyksistä noin 3,4 prosenttia on tänä vuonna jouduttu ohjaamaan alkuperäisen noutopisteen sijaan jonnekin muualle.
– Ja nyt joulusesongin alla se prosenttiluku on noin kaksinkertaistunut, Nevalainen sanoo.
Varanoutopiste voi olla parin-kolmen kilometrin päässä alkuperäisestä ja Nevalainen ymmärtää, että se voi aiheuttaa pettymyksiä vastaanottajissa.
– Tarkoitus ei kuitenkaan ole tuottaa pettymyksiä. Suunnittelemme verkostoa, jossa varanoutopiste olisi korkeintaan noin kilometrin säteellä pakettiautomaatista. Pyrimme myös suurentamaan lokeroita.
Nevalainen myöntää, että asiakkailta tulee reklamaatioita lähetysten uudelleenohjauksista. Joskus paketti on päätynyt aivan muille seuduille ja silloin kyse on hänen mukaansa selvästä ohjausvirheestä.
Matkahuolto on viime vuosina lisännyt pakettiautomaatteja etenkin isoissa kaupungeissa ja niitä on nyt lähes 700. Lisäksi henkilökohtaista palvelua tarjoavia palvelupisteitä on 1 300.
Kevät yllätti kaikki logistiikkatoimijat, mutta Matkahuollossa lähetysten vyöry alkoi itse asiassa jo viime vuoden marraskuussa Postin lakosta.
– Pakettimäärät paisuivat yhdessä yössä. Olemme systemaattisesti laajentaneet palvelupisteiden verkostoamme ja lisäämme myös pakettiautomaatteja ensi vuonna merkittävästi, Nevalainen sanoo.
Hän nimeää Matkahuollon vilkkaimmaksi asiointipaikaksi Kampin kauppakeskuksen Helsingin keskustassa. Kampissa Matkahuollolla on paitsi valtava pakettiautomaatti, myös oma palvelupiste ja toinen palvelupiste K-supermarketissa.
– Normaaliaikana Kampin terminaalista lähtee 500 bussivuoroa päivittäin ja iso osa paketeista kulkee niiden kyydissä, kertoo Nevalainen.
Posti ei halua tiedottaa, paljonko lähetyksiä päätyy eri paikkaan kuin vastaanottaja tai lähettäjä haluaa.
– Saamme kyllä palautetta, mutta emme kommentoi lukuja. Jokainen tapaus kuitenkin selvitetään, sanoo Postin liiketoimintajohtaja Tommi Kässi.
Paketti- ja verkkokauppapalveluista vastaava Kässi toteaa, että lähetysten korkean volyymin aikana on hetkellisiä ja alueellisia haasteita.
– Paketteja liikkuu nyt enemmän kuin koskaan. Viime viikolla järjestelmän läpi kulki 1,9 miljoonaa pakettia.
Jos paketti joudutaan ohjaamaan muualle kuin tarkoitettuun automaattiin syynä on yleensä se, että automaatin lokerot ovat jo täynnä tai paketti on niihin liian suuri.
– Paketin tiedoissakin voi olla epäselvyyksiä niin, että saapumisilmoitusta ei voida lähettää, Kässi sanoo.
Päätös siitä, mihin paketti lopulta viedään, tehdään lajitteluvaiheessa. Kierto pakettiautomaateissa on nopeaa eikä lajittelussa välttämättä tiedetä, onko lokeroita vapaana seuraavana päivänä.
Jos alkuperäinen noutopiste ei käy, paketti pyritään toimittamaan lähialueelle. Kun lähetys toimitetaan vastaanottajan osoitteen perusteella, Posti ohjaa sen lähimpään noutopisteeseen tai automaattiin.
Jos se päätyy esimerkiksi kymmenien kilometrien päähän, kyse on Kässin mukaan inhimillisestä virheestä lajittelussa.
Posti on lisännyt pakettiautomaatteja viime vuodesta noin viidellä sadalla eli noin 30 000 lokerolla. Suosituimpiin automaatteihin paketteja jaetaan sesongin aikana seitsemänä päivänä viikossa.
Juttua muokattu klo 13.40. Lisätty maininta Matkahuollon vilkkaimmasta asiointipaikasta Kampissa sekä maininta some-keskustelusta.