Miksi Öljytien turmaristeykseen suunnitellaan liikennevaloja kiertoliittymän sijaan? Näin ely-perustelee valintaa

Tieliikenne: Kuntalaiset ovat kyseenalaistaneet, miksi onnettomuusristeykseen ei rakenneta kiertoliittymää. Ely-keskuksen mukaan perusteet liikennevaloille ovat selkeät.

Öljytien ja Brobölentien risteys on surullisen kuuluisa lukuisista liikenneonnettomuuksista. Nyt risteykseen suunnitellaan parannuksia. Riitta Ketola

Ulla Yliherne

Lukuisia onnettomuuksia vaatineen Öljytien ja Brobölentien risteykseen on suunniteltu parannuksia. Esisuunnitelmassa parannustöitä tehtäisiin 1,2 miljoonalla. Parannustöihin kuuluvat muun muassa alikulku ja liikennevalot.

Sosiaalisessa mediassa moni on ihmetellyt, miksi risteykseen on suunniteltu liikennevaloja kiertoliittymän sijaan.

Uudenmaan ely-keskuksen liikennejärjestelmäasiantuntija Pekka Hiekkalan mukaan syynä on raskas liikenne, joka kulkee Öljytietä pitkin Kilpilahden satamaan.

– Kiertoliittymässä kaikki liikenne joutuu hidastamaan nopeuden vähintään 20 kilometriin tunnissa. Etenkin raskaalla liikenteellä kestää kauan päästä jälleen normaaliin ajonopeuteen kiertoliittymän jälkeen. Liikennevaloilla saadaan annettua etuisuutta Öljytien liikenteelle, hän perustelee.

Hiekkala kertoo, että kiertoliittymä tippui pois parannusvaihtoehdoista jo esisuunnittelun yhteydessä.

– Tarkastelimme myös eritasoratkaisuja, mutta risteysalueen erittäin hankalat pohjaolosuhteet nostavat kevennettyjenkin eritasoratkaisujen kustannusarviot todella korkeiksi, hän sanoo.

Etenkin raskaalla liikenteellä kestää kauan päästä jälleen normaaliin ajonopeuteen kiertoliittymän jälkeen.

Liikennevalojen puolesta puhuu se, että Öljytien painoarvo tieverkossa on Brobölentietä merkittävämpi.

– Öljytien merkittävyyden vuoksi liittymää ei voida pitää taajaman porttikohtana Brobölentieltä Nikkilään saavuttaessa, Hiekkala toteaa.

Ely-keskus ja Sipoon kunta laativat nyt tiesuunnitelmaa risteysalueen parantamiseksi. Projektipäällikkö Mikko Vihermäki Uudenmaan ely-keskuksesta kertoo, että työt alkavat maastonmittauksilla.

– Tiesuunnitelmassa määritetään tien linjaus ja tien tarvitsemat alueet. Tässä vaiheessa ratkaistaan myös maanomistajiin ja muihin asianosaisiin vaikuttavat muut seikat, kuten tonttiliittymien paikat ja kuivatukseen liittyvät järjestelyt, hän kertoo.

Vihermäen mukaan tiesuunnitelma on tarkoitus saada valmiiksi tämän vuoden loppuun mennessä.

– Suunnittelun edetessä suunnitelmaluonnoksia tullaan esittelemään asukkaille yleisötilaisuudessa tai sähköisesti verkkosivuilla. Esittely ajoittuu näillä näkymin syksyyn. Tässä vaiheessa toivomme saavamme suunnitelmasta asukkailta palautetta. Saadut palautteet käsitellään, jonka jälkeen suunnitelma viimeistellään. Valmis tiesuunnitelma tulee tämän jälkeen vielä sähköisesti nähtäville, Vihermäki aikatauluttaa.

Tiesuunnitelman jälkeen hankkeesta on vielä laadittava tarkempi rakennussuunnitelma rakentamista varten.

Vihermäen mukaan risteysalueen rakentamistyöt pyritään aloittamaan viimeistään vuonna 2023.

Lue myös: Vaarallinen Öljytien risteys odottaa vielä lopullista päätöstä parannustöistä – suunnitelmissa ehdotettu alikulkua

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut