Suuri joukko kansainvälisiä rahapelisivustoja mainostaa tuotteitaan suomeksi
ja houkuttelee laittomasti suomalaisia asiakkaikseen.
Helsingin yliopiston tutkimuksen mukaan osa kansainvälisistä rahapelibrändeistä pyrkii aktiiviseen vuorovaikutukseen ja positiivisten mielikuvien tuottamiseen sosiaalisessa mediassa. Ne hyödyntävät useita keinoja, joilla puhuttelua kohdistetaan juuri suomalaisille.
Toiminnassa luodaan mielikuvaa paikallisuudesta, tutkimus osoittaa.
Suomessa rahapelitarjontaa rajoittaa monopoli eli vain Veikkaus saa tarjota rahapelejä Manner-Suomessa.
Internetin kasvu on muuttanut tarjontaa Monet kansainväliset rahapeliyhtiöt tarjoavat ja mainostavat tuotteitaan laittomasti suomalaisille.
Rahapelibrändit, joihin selvitys pureutuu tarkemmin, on yhdeksän: Betsson, ComeOn!, Coolbet, Kolikkopelit, Leo Vegas, Maria Casino, Mr Green, NordicBet ja Unibet.
Kaikilla tutkituilla brändeillä on suomenkieliset pelisivustot ja niiden toimintaa voidaan pitää vakiintuneena. Sisällöissään ne käyttävät aktiivisesti lokalisaation elementtejä houkutellakseen suomalaisia asiakkaikseen, tutkimuksessa todetaan.
Kaikilla brändeillä oli julkinen suomenkielinen sosiaalisen median tili esimerkiksi Twitterissä ja Facebookissa. Lähes kaikilla oli myös sivuillaan suomenkielinen blogi.
Yleisiä keinoja puhutella suomalaisia on pelivalikoiman kohdistaminen. Esimerkiksi urheiluvedonlyönnin pelikohteina voi olla kotimaisia urheilusarjoja ja -otteluita.
Sosiaalisen median viesteissä ja verkkosivujen kuvituksessa käytetään myös suomalaisia puhuttelevia symboleita, kuten Suomen lippuja. Lisäksi viesteissä nostetaan erikseen esille suomalaisten urheilijoiden ja joukkueiden menestymistä kansainvälisillä kentillä.
Ulkomaiset brändit pyrkivät luomaan mielikuvaa paikallisuudesta ja kuromaan umpeen maantieteellistä etäisyyttä.
– Ne eivät puhuttele suomalaisia vain yleisenä kohdejoukkona, vaan houkuttelevat esimerkiksi tietyistä urheilulajeista kiinnostuneita suomenkielisten podcastiensa ja muiden viihdesarjojensa kuulijoiksi, kertoo tiedotteessa Vilja Männistö Helsingin yliopiston Riippuvuuksien, yhteiskunnallisen sääntelyn ja hallinnan tutkimuskeskuksesta.
Mielikuvaa kotimaisuudesta vahvistetaan muun muassa rahapelaamiseen liittymättömillä arvonnoilla sosiaalisessa mediassa. Arvontojen voittajia palkitaan kotimaisilla hyödykkeillä sekä palveluina esimerkiksi helsinkiläisiin ravintoloihin.
Osa brändeistä järjestää asiakastapahtumia Suomessa sekä mahdollistaa suomalaisille pelaajille suunnattuja asiakasmatkoja ulkomaille.
Julkkikset ovat keskeisessä roolissa niiden yritysten mainonnassa ja muussa sisällöntuottamisessa, jotka ovat sijoittaneet erityisen paljon Suomen markkinoihin.
– Erityisesti laajasti tunnettujen julkisuuden henkilöiden käyttö sisällöissä voi herättää kuluttajissa luottamuksen tunnetta Suomessa laittomasti rahapelejä tarjoaviin rahapeliyrityksiin ja madaltaa kynnystä kokeilla pelejä, Männistö toteaa.
Suomen viranomaiset eivät voi valvoa laittomien pelisivustojen toimintaa. Myös puuttuminen tällaisten sivustojen monikanavaiseen markkinointiin on haastavaa. Tämä on erityisen ongelmallista rahapelihaittojen torjumisen kannalta, selvityksessä todetaan.