Sipoon infopisteessä etsitään vastauksia kuntalaisten kysymyksiin läpi kesän – näillä vinkeillä vältät ruuhkat

Merkonomiksi opiskeleva Sebastian Sutinen suorittaa parhaillaan työharjoitteluaan SipooInfossa Susanne Fredrikssonin ja Tina Mzoughin opastuksella. Crista Lassfolk-Feodoroff

Crista Lassfolk-Feodoroff

Kaukana ovat jo ajat, jolloin sipoolaiset ja kesäsipoolaiset kävivät kesäisin turhaan kolkuttelemassa vanhan Kuntalan suljettuja ovia. Nikkilän keskustasta Lukkarinmäelle muuttanut Kuntala toki sulkee ovensa edelleen sydänkesällä, mutta pääkirjastossa SipooInfo palvelee virka-aikaan läpi kesän jo kolmatta vuotta.

– Palveluillemme on selkeä tarve myös kesäisin. Suosittelen tulemaan asioille aamupäivisin, koska iltapäivät tuppaavat olemaan kiireisimpiä, SipooInfon palvelupäällikkö Susanne Fredriksson vinkkaa.

Hän arvioi sipoolaisten hyödyntävän infopisteen palveluja paikan päällä pääkirjastossa eniten silloin, kun on tarve maksaa laskuja tai ladata HSL:n matkalippu. Kunnalta ja sen eri toimijoilta tulevat laskut voi SipooInfossa maksaa ilman erillistä palvelumaksua. Matkalippujen lataaminen puolestaan tietää ruuhkahuippuja etenkin vuodenvaihteessa ja koulujen alkaessa. Koulukyydit tuo infopisteeseen noin tuhat asiakasta.

– Koululaisten matkalippu-asiat kannattaa tulla hoitamaan heti, kun koulut lyövät lukujärjestyksensä lukkoon, mikä tapahtuu jo kesäkuun aikana, niin kaikki eivät tule sitten kerralla koulujen alkamisen alla, Fredriksson neuvoo.

Eniten SipooInfon työntekijöitä työllistävät kunnan puhelinvaihde, yleinen sähköposti ja chatti-palvelu. Niihin tulleet yhteydenotot ohjataan kunnan asiantuntijoille, mikäli he ovat oikea taho vastaamaan. Kysymyksiä tulee kuitenkin laidasta laitaan.

– Aina me pyrimme etsimään vastauksen, jos asia koskee Sipoota. Kerran on kysytty sitäkin, kummalle puolelle Porvoon moottoritietä pitää mennä, kun haluaa Helsinkiin, Fredriksson kertoo.

Vähiten kysytään NetTicketin lippuja, joiden asiamiehenä SipooInfo toimii myös. Fredriksson ennustaa niidenkin kysynnän kasvavan, kunhan tapahtumia taas järjestetään entiseen malliin. Myös talvella avattu Kelan etäpalvelupiste on odotettua hiljaisempi.

– Kelan palvelut moni haluaa edelleen kasvotusten, mutta on meillä kuntalaisia, jotka ovat löytäneet tämän uuden palvelumuodon, Fredriksson sanoo.

SipooInfosta voi myös noutaa lomakkeita, karttoja, ohjeita ja esitteitä, tutustua nähtävillä oleviin ajankohtaisiin kaavoihin, toimittaa kunnalle tulevat hakemukset ja vapaasti käyttää asiakaspäätteitä ja tulostaa asiakirjoja. Infopisteestä voi myös ostaa uuden laturin koululaisen Chrome-tietokoneeseen, jos entinen on kadoksissa.

Lisätietoa: https://www.sipoo.fi/palvelu/sipooinfo, p. 09 23531.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut