Suomalaiset ajavat aiempaa parempikuntoisilla renkailla. Huonokuntoisia renkaita ja kesäkeliin sopimattomia talvirenkaita havaittiin tämän syksy rengasratsioissa edellisvuosia vähemmän.
Huomautettavaa sen sijaan löytyy matalista rengaspaineista. Laittamalla ne kuntoon säästettäisiin rahaa ja ympäristöä.
Nämä tiedot selviävät Rengasratsioista, joita järjestettiin viime viikolla eri puolilla Suomea kaikkiaan 24 paikkakunnalla.
– Ihmiset ovat oppineet renkaiden merkityksen turvalliselle ajamiselle, tarkkailemaan renkaidensa kuntoa ja uusimaan rengassarjansa ajoissa, sanoo tiedotteessa rengasratsian kampanjapäällikkö ja Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora.
Viiden paikkakunnan esiotannassa huonokuntoisilla renkailla ajoi 6,6 prosenttia 1 558 autoilijasta. Edellisenä tutkimusvuotena 2018 samoilla paikkakunnilla huonokuntoisilla renkailla ajoi 8,8 prosenttia autoilijoista.
Rengasratsiassa seurattiin renkaiden urasyvyyttä ja rengaspaineita. Huonokuntoisiksi katsottiin renkaat, joiden urasyvyys oli kaksi millimetriä tai sitä vähemmän.
Laki vaatii kesärenkaalta 1,6 millimetrin urasyvyyden. Vesikelillä ajettaessa jo neljä millimetriä syvät urat vaativat erityistä tarkkuutta ja nopeuden sovittamista.
– Urien tehtävänä on ohjata vesi renkaan ja tien välistä pois. Matalat urat eivät sitä tee. Tällöin kasvaa myös vaara joutua hallitsemattomaan vesiliirtoon.
Urasyvyys on kosteilla syyskeleillä auton tärkeimpiä turvavarusteita. Vain noin kämmenen kokoinen alue renkaassa pitää auton kiinni tiessä.
Rengaspaineista hyvänä havaintona nousi viime viikolla esiin se, että samalla akselilla olevien renkaiden paine-erot olivat pienempiä kuin aiemmin. Keskenään eripaineiset renkaat vaikeuttavat auton hallintaa erityisesti äkkitilanteissa ja kasvattavat polttoaineen kulutusta.
– Vastaan tuli paljon autoja, joissa kaikkien renkaiden paineet olivat liian matalat. Matala rengaspaine kuluttaa rengasta ja kasvattaa vierintävastusta, Nuora muistuttaa.
Liian matala rengaspaine lisää tiedotteen mukaan kuljettajan polttoainekuluja keskimäärin 10 euroa kuukaudessa. Polttoaineen lisäkulutus aiheuttaa turhia hiilidioksidipäästöjä pelkästään Euroopassa lähes 20 miljoonaa tonnia.
Nuora sanookin, että säännöllisesti tehtävällä paineiden tarkistamisella saataisiin pienellä vaivalla suuri vaikutus.
Rengasratsiassa havaittiin vain vähän autoja, joiden alla olivat talvirenkaat. Suurimmaksi osaksi ne ovat nastattomia talvi- eli kitkarenkaita. Kun nastattomat talvirenkaat ovat keväällä tulleet talvikäytössä tiensä päähän, osa kuljettajista ajattelee ajavansa niillä vielä kesän loppuun.
Nuora korostaa, ettei niin pidä missään tapauksessa tehdä.
– Huonokuntoinenkin kesärengas on kesäaikaan parempi kuin sitä vähemmän kulunut talvirengas. Talvirenkaalla vesiliirron riski on suurempi ja jarrutusmatkat huomattavasti pidempiä, Nuora vielä selventää.