Hyvinkään turmakone teki Sipoossa pakkolaskun vuonna 2015 – sipoolaislentäjä järkyttyi: "Kokeneita lentäjiä ja hyvä kone"

Onnettomuus: Sipoolainen lentäjä Kimmo Virtanen tunsi hyvin turmakoneen ja sitä lentäneet miehet.

Sipoolainen lentäjä Kimmo Virtanen oli maanantaina ystävänsä kanssa menossa "kotikentälleen" Hyvinkäälle, kun suru-uutinen lentokentällä tapahtuneesta lento-onnettomuudessa tavoitti kaksikon.

Nopeasti kävi selväksi, että Virtanen tunsi hyvin sekä onnettomuuteen joutuneet lentäjät että turmakoneen (RV-8 OH-XRV). Koneella oli historiaa myös Sipoossa.

– Kyseessä on sama pienkone, joka teki pakkolaskun Söderkullaan vuonna 2015. Se on hyvä kone, nopea ja ketterä kaksipaikkainen, jota voidaan käyttää myös taitolentoon, Virtanen kertoo.

Söderkullan pakkolaskussa oli kyse huonosta kelistä, joka heikensi näkyvyyden ja pakotti laskuun. Teknistä vikaa koneessa ei ollut. Tuolloin konetta lensi toinen sen rakentajista ja omistajista. Hän kertoi Sipoon Sanomien haastattelussa tehneensä Söderkullassa ensimmäisen pakkolaskunsa, vaikka takana oli toista tuhatta lentotuntia.

– Huono sää pakotti minut alas. Taivas meni ihan tukkoon. Koneessa ei ole mitään vikaa, lentäjä kertoi haastattelussaan (SiSa 13.5.2015).

Nykyisin RV-8 OH-XRV-koneen omistajia on kolme. Yksi omistajista on Hyvinkään onnettomuudessa loukkaantunut julkisuuden henkilö, lentäjä, lennonopettaja ja tanssija-koreografi Sami Saikkonen. Hän oli silminnäkijöiden mukaan onnettomuuden jälkeen tajuissaan ja käveli itse ambulanssiin, mutta on edelleen sairaalahoidossa.

Menehtynyt lentäjä ohjasi konetta ja kuoli lentokentällä elvytysyrityksistä huolimatta. Hänen nimeään ei ole kerrottu julkisuuteen, vaikka onnettomuus on pysynyt otsikoissa koko viikon.

Sami Saikkonen istui kaksipaikkaisen koneen takaistuimella päällikkönä. Hän valvoi lennonopettajana sääntöjen mukaisesti ystävänsä kertauskoululentoa, joka on kaikille lentäjille pakollinen kahden vuoden välein.

Jos kertaaja lentää aktiivisesti, riittää kertauskoululennon valvojaksi toinen lentäjä. Muussa tapauksessa valvonnan suorittaa viranomaisen määräämä tarkastuslentäjä.

– Molemmat lentäjät olivat kokeneita, kone oli katsastettu ja luvanmukaisesti lentokelpoinen, Virtanen sanoo.

– Onnettomuustutkinta tulee aikanaan kertomaan, mitä tapahtui ja miten vastaava voitaisiin välttää jatkossa. Siihen saakka kaikki on vain spekulointia.

Virtasen oma arvio on, että pakkolaskua harjoittelemassa olleen koneen vauhti hiljentyi kiitotietä lähestyttäessä liikaa. Sen seurauksena kone sakkasi ja se lakkasi lentämästä. Sen jälkeen kone putosi kuin kivi, kuten silminnäkijät ovat tilannetta kuvailleet.

– Sakkausvaroitin olisi voinut ehkä pelastaa tilanteen, mutta se ei ole pakollinen, vaan lisävaruste. En tiedä, oliko tässä koneessa sellainen, mutta toivon sakkausvaroittimien tarpeellisuuden nousevan keskusteluun, Virtanen sanoo.

Hän muistuttaa myös, että laskeutuminen on aina lennon kriittisin, vaikein ja vaarallisin osuus. Vielä vaikeampaa laskeutuminen on silloin, kun sillä simuloidaan moottorivikaa ja harjoitellaan pakkolaskua, kuten Hyvinkään lentoturmassa ilmeisesti tehtiin.

– Siinä tilanteessa on mittareiden seuraaminen ratkaisevan tärkeää oikean nopeuden ylläpitämiseksi. Kaksipaikkaisessa koneessa, jossa penkit ovat peräkkäin, se on aika vaikeaa, koska takana oleva ei välttämättä näe kaikkia mittareita, Virtanen sanoo.

Hän on itse lentänyt yli 600 tuntia ja toiminut pitkään kansainvälisenä taitolentotuomarina kisoissa ympäri maailman. Suomessa lentopiirit ovat pienet, joten uutinen toisen lentäjän kuolemaan ja toisen loukkaantumiseen johtaneesta onnettomuudesta on Virtaselle kova isku ja järkytys.

– Muistan hyvin, kun sitä konetta rakennettiin. Se oli vasta toinen RV-8 Suomessa, jonka rakentamiseen meni kymmenen vuotta.

Kone rekisteröitiin käyttöön vuonna 2008.

Lue myös: Yksi kuoli ja toinen loukkaantui lento-onnettomuudessa Hyvinkäällä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut