Suomalainen ostaa verkosta näitä tuotteita

Kuvituskuva. Arkisto/Jussi Lopperi

Sirpa Repo

Ensimmäisenä koronavuonna kiihtynyt verkkokaupan kasvu ei osoita laantumisen merkkejä. Verkko-ostoksia on tänäkin vuonna tehty enemmän kuin edellisvuonna.

Samalla vastuullisuuden merkitys on kasvanut. Moni toivoo, että ympäristötekijät huomioidaan kuljetuksessa ja lähetysten pakkausmateriaaleissa.

Tiedot selviävät Postin Kantar TNS:llä teettämästä Suuri verkkokauppa 2021 -tutkimuksesta. Se toteutettiin nyt neljättä kertaa. Suomessa siihen vastasi 2 098 henkilöä.

Postin liiketoimintajohtaja Tommi Kässin mukaan korona käynnisti muutoksen verkko-ostamisessa. Hän arvioi, että muutos on pysyvä.

– Lähes 70 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista ennakoi, että aikoo pitää verkko-ostamisen samalla tasolla. Jopa 16 prosenttia aikoo ostaa verkosta selvästi enemmän. Mahdollinen koronatilanteen lieventyminen ei siis näytä pysäyttävän verkko-ostamisen kasvua, Kässi sanoo tiedotteessa.

Hieman yli neljännes (28 prosenttia) kyselyyn kesäkuussa vastanneista verkko-ostajista uskoo vuonna 2025 ostavansa enemmän verkkokaupoista. Kyselyyn vastanneista suomalaisista 28 prosenttia oli tehnyt verkko-ostoksia viimeisen viikon aikana.

Suosituimmat ostoskategoriat ovat pysyneet ennallaan. Niitä ovat vaatteet, kengät ja asusteet sekä kodin elektroniikka ja tietotekniikka. Koronan myötä lisääntyivät erityisesti ruoan, juomien, elintarvikkeiden ja ravintola-annosten ostaminen.

Verkko-ostajista 61 prosenttia kertoo, että ostaisi enemmän verkosta, jos saisi ilmaisen toimituksen. Yli 70 prosenttia on kasvattanut ostoskoriaan saadakseen ilmaisen toimituksen.

Automaattien suosio verkko-ostosten vastaanottamisessa on jatkunut. Yli puolet verkko-ostajista (54 prosenttia) valitsee automaatin mieluisimmaksi toimituspaikaksi. Automaatti on suosituin toimitustapa jokaisessa ikäryhmässä, mutta erityisesti sitä suosivat 35–49-vuotiaat.

Kotiinkuljetusten suosio on kasvanut merkittävästi korona-aikana. Sen valitsevat keskimääräistä useammin yli 50-vuotiaat.

– Kun paketti on pieni, se on näppärä hakea kauppareissun varrelta. Kun taas tilauksen koko kasvaa ja kuljetettu tavara muuttuu raskaammaksi, paketti on mukava saada kotiovelle asti, sanoo Kässi.

Yli puolet (56 prosenttia) tutkimukseen vastanneista uskoo, että tulevaisuuden menestyjiä ovat verkkokaupat, jotka miettivät toimintansa ympäristövaikutuksia. Myös verkko-ostosten kuljetustavan toivotaan olevan ympäristönäkökulmasta kestävä.

Halukkuus maksaa ympäristöystävällisistä kuljetuksista vaihtelee ikäryhmittäin. Kaikkein halukkaimpia maksamaan ovat 18–24-vuotiaat

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut