Suomalaisten kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat reippaasti vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, selviää Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksistä.
Kokonaismyyntiä kertyi 8,6 prosenttia vuoden 2021 vastaavaa ajanjaksoa enemmän, ja kävijämäärä kasvoi peräti 16,6 prosenttia. Kasvu kiihtyi etenkin maaliskuussa, jolloin kävijämäärä kasvoi yli 40 prosenttia ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia verrattuna pandemiarajoitusten runtelemaan vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon.
Kävijämäärät ja myynnit kasvoivat pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa hieman muuta maata enemmän.
Kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen myynnin kehityksessä oli suuria eroja eri vuokralaistoimialojen välillä. Suurimpia kasvulukuja osoittivat pandemiasta pahiten kärsineet viihde- ja vapaa-ajanpalvelut, joiden myynti oli yli 2,5-kertainen vuoden 2021 ennätysmataliin lukuihin verrattuna.
Toimialan osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä on edelleen varsin pieni, ja kasvaneetkin luvut jäävät vielä pandemiaa edeltävästä tasostaan.
Isommista toimialoista parhaita kasvulukuja osoittivat kahvilat ja ravintolat, joiden myynti kasvoi noin kolmanneksen. Myös muodin ja asusteiden, kauneuden ja terveyden tuotteiden sekä sisustamisen ja kodin tarvikkeiden kasvuluvut kipusivat 20 prosentin tuntumaan.
Vapaa-ajan tuotteiden sekä kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynti sen sijaan laski edelliseen vuoteen verrattuna huolimatta maaliskuun positiivista myyntiluvuista. Kauppakeskusten suurimman toimialan, päivittäistavaran ja tavaratalokaupan myynti kasvoi 3,5 prosenttia.
– Kauppakeskustoimiala on toipumassa koronakaudesta. Kauppakeskuksissa tehdään jatkuvasti määrätietoista työtä asiointikokemuksen parantamiseksi ja hyvät kasvuluvut osoittavat, että olemme oikealla polulla, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell tiedotteessa.
Vaikka kauppakeskusten toipuminen oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä ripeää, oli vertailukelpoinen kokonaismyynti noin kahdeksan prosenttia pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 myyntiä pienempi. Kävijämäärissä oltiin lähes 25 prosenttia vuotta 2019 jäljessä.
Eri toimialoista vain päivittäistavaran ja tavaratalokaupan, kauneus- ja hyvinvointipalvelujen sekä kauneuden ja terveyden tuotteiden myynti oli vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä korkeampi kuin kolmea vuotta aiemmin.