Voiko festivaalilipusta saada rahat takaisin, jos pääesiintyjä vaihtuu? Post Malone ei saavukaan Weekendiin, kävijät raivostuivat

Maailmankuulu räppäri Post Malone ei saavukaan tulevana viikonloppuna järjestettäville Weekend-festivaaleille Hämeenlinnaan.

Festivaali tiedotti sunnuntaina Facebookissa, että Post Malonen, Rezzin ja A1 x J1:n esiintymiset ovat peruuntuneet festivaalin logistiikkahaasteiden vuoksi. Post Malonen tilalle pääesiintyjäksi tulee yhdysvaltalaisduo Rae Sremmurd.

Ilmoitus raivostutti monet, sillä tapahtumaa on markkinoitu voimakkaasti Post Malonella.

Osa lipun ostaneista on vaatinut rahojensa palautusta. Järjestäjä ei kuitenkaan aio palauttaa rahoja, sanoo All Things Liven toimitusjohtaja Hardi Loog Ilta-Sanomille.

– Meillä on noin 80 muutakin artistia, niin siitä tulisi hirveä sirkus, jos peruuntumisten jälkeen venkslattaisiin lippujen kanssa edestakaisin. Tämä on yleinen käytäntö koko Euroopassa.

Vaikka jättäisi menemättä, se ei vaikuta hyvityksen määrään.

Raija Marttala, KKV

Koko lipun hintaa tuskin saa takaisin, vaikka miten perustelisi, arvioi myös johtava asiantuntija Raija Marttala Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV). Osan rahoista kuitenkin voi saada.

– Se (Post Malonen poisjäänti) on luultavasti virhe, josta on mahdollista saada hinnanalennusta. Todennäköisesti se ei kuitenkaan ole sellainen virhe, että voisi saada koko lippurahan takaisin, vaikka olisi ostanut vain perjantain lipun.

Kuluttajalla voi olla oikeus alennukseen, jos festivaalin sisältö muuttuu merkittävästi markkinoinnissa ilmoitetusta. Tästä vastuusta järjestäjä ei KKV:n mukaan vapaudu, vaikka varaisi etukäteen oikeuden muutoksiin.

– Todennäköisesti hinnan alennukseen on (tässä tapauksessa) oikeus, se ei vastaa ihan sitä mitä on luvattu. Mutta en uskalla lähteä arvioimaan mitään varmaa siitä, kuinka paljon alennus voisi olla. Siellä on kuitenkin paljon muitakin esiintyjiä, Marttala puntaroi.

Puutteen – eli tässä tapauksessa esiintyjän vaihdoksen – arvo arvioidaan hänen mukaansa objektiivisesti.

– Subjektiivisestihan sillä on tosi iso merkitys, jos kyseessä sattuu olemaan oma suosikki.

Jos kokee festivaaliartistin poisjäännin muuttavan tapahtumaa olennaisesti, kannattaa Raija Marttalan mukaan ensimmäiseksi lähettää järjestäjälle kirjallinen vaatimus hinnan alennuksesta.

– Kun tapahtuma on jo näin pian, järjestäjä ei välttämättä ehdi käsitellä reklamaatioita etukäteen eli joutuu itse miettimään, meneekö vai ei. Vaikka jättäisi menemättä, se ei vaikuta hyvityksen määrään.

Jos festivaalin järjestäjä ei reagoi toivotusti, asiakas voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

– Kuluttajaneuvonnasta on mahdollista olla yhteydessä festivaalijärjestäjään. Jos sekään ei auta, on vielä kuluttajariitalautakunta.

Mainos: LähiTapiola Uusimaa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut