Suomessa nopeimmin kasvava sosiaalisen median kanava ei ole suinkaan Facebook tai Twitter. Se on TikTok, jossa suomalaisten käyttäjätilien määrä kasvaa 200 prosentin vuosivauhtia. Lukemista kertoo somemarkkinointitoimisto Trootin tekemä selvitys.
Facebookilla on edelleen eniten, siis 2,9 miljoonaa suomalaista käyttäjätiliä, mutta alusta ei ole kasvanut kahteen vuoteen. Alustan suosiosta kertoo kuitenkin se, että noin 58 prosentilla 10–90-vuotiaista suomalaisista on Facebook-tili. Instagram alkaa kuitenkin tilastojen valossa lähestyä Facebookia.
– Ainoa viime vuosina Suomessa suosiotaan menettänyt somealusta on Twitter. Sen suomalaisten käyttäjien lukumäärä laski vuodesta 2020 vuoteen 2021 noin 100 000 käyttäjällä. Sen jälkeen Twitter on kääntynyt kasvuun, vuosikasvu oli 2021–2022 kaksikymmentä prosenttia. Twitter on puheenaiheena Suomessa suuri, mutta todellisuudessa sangen pienen piirin foorumi, somemarkkinointitoimisto Trootin toimitusjohtaja Joona Haatainen kertoo tiedotteessa.
Tietynlaista junnaamista on ollut myös Snapchatilla ja LinkedInillä. Niiden kasvu oli vuosikymmenen alussa nollissa. Tänä vuonna ne ovat kuitenkin onnistuneet palaamaan kasvuun.
– Kokonaisuutena somen suosio Suomessa kasvaa koko ajan. Alustojen välinen kilpailu käydään ennen kaikkea kasvuvauhdissa ja aktiivisten käyttäjien lukumäärissä. Ihmiset omaksuvat uusia kanavia nopeasti, mutta se ei tarkoita aiemmista käyttäjätileistä luopumista. Suomalaisten käytössä olevien sosiaalisten kanavien määrä siis kasvaa. Mutta eri alustojen trendikkyys näkyy kasvutahdissa, Haatainen toteaa tiedotteessa.