Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Black Friday lisää verkko-ostamista – mutta arvaatko, miten käy yllättävän monelle "lohtutuotteelle"?

Ensi perjantaina vietettävä kauppojen joulusesongin avauspäivä Black Friday lisää selvästi verkkokauppaostosten määrää.

Samalla kuitenkin moni ostos tuottaa verkkotilaajalleen surkean pettymyksen: yllättävän moni paketti saapuu perille rikkinäisenä. Asiasta kertoo kansainvälinen pakkaussuunnitteluyritys DS Smith tiedotteessaan.

Uusimmasta tutkimuksesta selviää, että mielihyvää tuottavien "lohtutuotteiden" – kynttilät, juomat ja lasitavarat – verkko-ostamisen kasvu kasvattaa riskiä tuotteiden särkymisestä matkalla vastaanottajilleen.

Yksistään kuluneen vuoden aikana noin kolmannes eurooppalaisista verkko-ostajista vastaanotti keskimäärin kolme lohtutuotelähetystä vaurioituneena. Määrä on yli kaksinkertainen muihin verkkokauppatoimituksiin verrattuna.

Näiden lohtutuotteiden tilaajille saapuvien vaurioituneiden pakettien määrä on yli kaksinkertainen verrattuna muihin verkkokaupan kautta tilattaviin tuotteisiin. Taloudellisesti särkymisvaurioiden määrän on arvioitu olevan vuositasolla jopa 1,35 miljardia euroa.

Kyselytutkimuksen mukaan jopa puolet eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että he ovat aikeissa viettää enemmän aikaa kotona elinkustannusten nousun vuoksi. Tämän odotetaan näkyvän mielihyvää tuottavien ostosten kasvuna.

DS Smith on tilaaman markkinatutkimuksen teki OnePoll. siihen vastasi 8 000 aikuista kuudessa Euroopan maassa. Tutkimusaika oli 7.–21. marraskuuta.